Full version: Hortensia
jennypenny
Jag har några hortensior som jag måste flytta på. Är det lämpligt att beskära/klippa ner dem innan jag flyttar dem?
annaridell
På jobbet klippte de ner över tredje bladparet uppifrån, om jag minns rätt. Man klipper väl så när man klipper bort blommorna i vanliga fall. Sedan flyttade de dem.
jennypenny
Jag orkade inte vänta på svar så jag klippte ner dem och flyttade dem sedan. Jag hoppas att de ska överleva detta. rolleyes.gif

På tal om hortensior är det väl så att färgen på blommorna beror på surhetsgraden i jorden. Hur kan det då komma sig att färgen på mina buskar är olika fastän buskarna står i samma rabatt? Detta har förbryllat mig mycket. wacko.gif
annaridell
menar du att en är blå och en är rosa??? Eller hur menar du?? Jag har sett att en del blir starkare/mörkare rosa än andra i samma rabatt. Men vet inte varför. Individ skillnader kanske.
jennypenny
Jo, det är faktiskt så att jag har blåa och rosa i samma rabatt. smile.gif
Ciczi
Angående flytt av hortensia. Jag antar att det är trädgårdshortensia du menar. Jag flyttade en sådan förra hösten och jag trodde att den var stendöd, tills i våras då det dök upp ett par blad på den. Den lever fortfarande och överlever förhoppningsvis även denna vintern.

Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon