Systeryster
Hej alla glada odlare!
Jag satte i våras frön från en röd chili som jag köpt färsk i affären. Jag vet inte vad det är för sort men den är ca 1,5 dm lång och ganska grov.
Nu har plantorna fått enormt många chilifrukter varav de strörsta är 2 dm långa och kraftiga men de är fortfarande gröna.
Behöver jag vänta tills frukterna blivit röda eller blir de kanske bara gröna? Hur vet jag när de är mogna?
Tacksam för hjälp...

/Systeryster
Helen B
Chilin blir röd så småningom. Hos mig verkar de mogna i omgångar. När de är gröna så är de inte lika starka.
Jag har fryst in massor av chili och jag har kvar väldigt mycket på plantan. Alla mina kompisar lär bli less av all chili jag prackar på dem. smile.gif
uno
Vad jag har förstått finns chili i olika färger. Själv har jag en som skall bli röd men en del blir enbart gula. Kan det vara så att de frön som såddes inte var sortäkta. Beträffande styrkan så kan en grön chili från stark sort vara stark nog.
silbergskan
Hej! Min erfarenhet är att chili (och paprikor) blir snabbare mogna om man plockar av de gröna frukterna och låter de mogna inomhus. Prova! tongue.gif
Mia, zon 3
Jag plockar i varierande mognadsgrad, beroende på vad jag ska ha dem till. Har tillexempel en sort som blir "vanlig" röd som mogen, men precis innan är den kolsvart. Häftigt i sallad etc!

(PS. Välkommen till Odla, Silbergskan!)
Ingrid på Västkusten
Måste de vara mogna då? Omogna precis som mogna går bra å använda vissa omogna blir aldrig röda om de plockas för späda heller.....
tallmon
Hej!
Smaka och prova om du tycker att de smakar starkt nog. Dock är det så att de skiftar färg och mognar om du har tid att vänta. Det är kul att se de som skall bli röda, de blir nästan svarta innan de skiftar över.

Torkad chili i glasburk håller sig länge! Men se till att de är ordentligt torra innan du stoppar i dem, annars kan de mögla.

Mvh,
/Hans
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon