miss piggy
Hej!

Jag har ett gäng kaktusar och suklinanter hemma. Flertalet mår dåligt och jag vet inte vad jag gör för fel....

En Agave och några kaktusar har ryttnat. Är det helt enkelt så att jag vattnat dem för mkt?

Vattnar dem 1 gång i veckan, typ...

Har gett dem vanlig blomsternäring viket kanske inte heller var så smart?

Hur ofta behöver de vattnas, vill de stå ljust, i direkt solljus eller vad? Hur ofta ska de ha näring?

Är det någon som vet en bra kaktus sida på nätet?

Jag gillar verkligen kaktusar och suklianter, men de gillar inte mig...

sad.gif
pejori
CITAT (miss piggy @ 19-09-2004, 17:45)
Jag gillar verkligen kaktusar och suklianter, men de gillar inte mig...

sad.gif

det är för att du vattnar för mycket smile.gif smile.gif
om du tänker dej deras normala ökenmiljö, så förstår du vad jag menar smile.gif
dom gillar sol. men det räcker med vatten var tredje vecka.
wub.gif
näring med svag dosering under sommaren bara wub.gif
andreas i uppsala
du har vattnat alldels för mycket. De behöver bara vatten som mest en gång i månaden. Särskilt agave är väldigt torktålig, men iofs så är alla sukulenter det, därav namnet sukulent vilket betyder att de lagrar vatten i sina blad/stammar. Det bästa är nog bara att spruta lite vatten på dem någon gång i veckan, bara ett-två sprut. Det trivs de bäst med.
Emser
Men Andreas...jag har en liten kaktus som jag köpte på Plantagen föra året. Har haft den ute hela sommaren och nu är den fulll med knoppar - hur gör jag nu? Ska jag gödae den eller ska jag låta bli? hur ska jag vattna den? Tål den torka även när den bär knopp?
Orchid
Jag brukar låta mina suckelenter torka ut rejält mellan vattningarna, och så står de inte så jätte ljust heller, och det funkar jätte bra =)

Mvh,

Orchid
andreas i uppsala
emser, gör som du alltid har gjort bara att du lägger till 5% mer vatten än förut. Kaktusar brukar blomma under våren när det regnat( iallafall när det regnat). Då passar de på.

Så gör som förut bara att du lägger till någon/några procent mer vatten.
GoSatta
tycker nog ni har lite fel. Visst lever kaktusar och andra suckulenter i torra områden men för dom flesta är det framför allt på vintern dom dricker lite, så på sommaren när dom växer så kan man (om man har rätt miljö, mycket sol och varmt) vattna 2 - 3 ggr i veckan MEN på vintern när dom i vanlig fall vilar så ska dom flesta (men långt ifrån alla) ha det svalt och väldigt torrt.

Men a och o för dom flesta (dock självfallet inte alla =) ) så ska man ha väldigt väl drenerande jord och aldrig låta dom stå i vatten för då ruttnar dom och dör, men har man rätt miljo kan även kaktusar vattnas rätt friskt och må utmärkt.
pejori
på vintern står mina svalt, så då får dom inget vatten alls unsure.gif
från okt. tills vårsolen kommer i början på mars är det helt torrt. smile.gif smile.gif
miss piggy
Oj vad mycket svar jag har fått! Tack!!!! tongue.gif

Jag får väl erkänna att jag varit för ivriig med vattnandet då.... Mycket ivrig...

Jag var till Bauhouse i helgen och inhandlade några nya kaktusar och suckleanter! Ska behandla dem snällare denna gång.

Jag köpte en suckleant som ser ut som en crassula i stammen men den är plommonfärgad i stammen och den är inte lika "fetstammad" som en Crassula. Den har inga vattenfyllda blad heller utan ganka "vanliga" blad...

Någon som fattar vad jag menar med min konstiga beskrivning?

wink.gif
Fenja
SUCKULENTER!!!
Mvh
Fenja
miss piggy
OJ OJ... JAG BER OM URSÄKT FÖR ATT JAG STAVADE FEL!

huh.gif
Fenja
Inget illa ment!! biggrin.gif
Mvh
Fenja
miss piggy
biggrin.gif

Det är lugnt! Alltid lär man sig nått nytt!

Var det Sackulantar det hette?... wink.gif hihi....
Fenja
biggrin.gif
Mvh
Fenja
Orchid
Fenja: nå.. så vad blir det? älskar, älskar inte? =)

jag har aldrig märkt att blomman på din signaturbild, plockar av bladen =) Jag såg det alldeles nyss.. hehe..
Emser
CITAT
Så gör som förut bara att du lägger till någon/några procent mer vatten.

men jag har ju inte vattnat den sedan i våras...typ! wacko.gif Har ju låtit den stå ute i ur och skur...men iof då vet jag ju att jag skall dränka den med 1 veckas intervall... biggrin.gif
Fenja
Ja du Orchid, kärleken är väl evig... det är bara föremålen som växlar!! biggrin.gif tongue.gif
Mvh
Fenja
miss piggy
Om igen....

Jag var till Bauhouse i helgen och inhandlade några nya kaktusar och suckleanter! Ska behandla dem snällare denna gång.

Jag köpte en suckleant som ser ut som en crassula i stammen men den är plommonfärgad i stammen och den är inte lika "fetstammad" som en Crassula. Den har inga vattenfyllda blad heller utan ganka "vanliga" blad...

Någon som fattar vad jag menar med min konstiga beskrivning?

unsure.gif
Majsan84
Jag har ett flertal små kaktusar, som säkert är 5 år gamla och mer... Kan motvilligt erkänna att det kan gå månader mellan vattningarna, och jag har dem stående långt in i rummet, alltså ganska mörkt. Än så länge lever de, men en riktig kaktuskännare hade säkert gråtit blod om han såg dem. De växer nästan inget, och har aldrig blommat... Men de är ändock mina kaktusar, och jag tycker om dem! wub.gif
miss piggy
En av mina kaktusar växer däremot så det knakar....

Den har blivit lång och ranglig och kan inge längre stå själv. Dessutom kräver den rätt mycket vatten eftersom den tippar omkull, liksom viker sig när den inte får vatten på några dagar. Jag vattnar för att den inte ska gå av.
Tycker att den kräver onaturligt mycket vatten för att vara en kaktus... Även om jag mer än gärna övervattnar.... (med tanke på alla jag tagit död på...) Är detta ett tecken på övervattning?

Jag kan tyvärr inte namnet på kaktusen och har heller ingen digitalkamera men den växer som i en grupp, och är lite "trädig" till utseendet. Den är platt i "bladen" och ganska vanlig ute i affärerna.

Det är bara toppen som dragit iväg och den, toppen, är lång och ljusgrön.... resten är mörkgrön...
Ser faktiskt inte klokt ut.... mad.gif

Tråkigt för när jag köpte den var den skitsnygg... wub.gif

Kan också tilllägga att kaktusen står en meter in i ett söder rum. Ganska ljust alltså trots att den inte når riktigt fram i solen....

Någon som vet vad som gått snett? jag fattar inget.... wacko.gif
GoSatta
finns ju en heldel suckulenter som ser ut som kaktusar som ibland kan dricka väldigt mycket vatten, typ euphorbior (osäker på stavningen)

en kaktus som växer påtok för fort kan också ha fått för mycket näring vilket gör att den växer onaturligt mycket och på så sätt blir ranglig och ful

sen finns det även vissa som skjuter upp långa smala "stänglar" som sedan kommer bli en viss längd och SEN börja svälla upp tills den får samma form som resten av kaktusen men det finns ju tusentals med olika arter av kaktusar och suckulenter så är nog svårt att säga.

Även regnskogskaktusarna dricker ju väldigt mycket vatten och kan bli väääääääldigt långa och få väääldigt konstiga former =)
miss piggy
Nu har jag letat på nätet och hittat en kaktus som ser ut som min. Den heter Opuntia subulata Sylopuntia. Någon som vet? Kolla min fråga här över om denna kaktus...

Tack! rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon