Maria R
19-09-2004, 18:51
Hej!
Min väninna vill sätta ett äppelträd och efterlyser någon sort som påminner i smaken om Åkerö, men är friskt och härdigt till zon 3.
Någon som har något tips?
Mvh, Maria R
Vad är det för fel på Åkerö?!! Tror att Aroma är lite åt det hållet... sök på äpplen här på forumet så hittar du gamla trådar där det diskuterats!
Mvh
Fenja
Maria R
19-09-2004, 19:25
Eftersom Åkerö lätt angrips av kräfta är hon öppen för förslag på äpplen som påminner i smaken, men är friskt, innan hon planterar ett Åkerö.
mvh, Maria R
Ok, det stämmer ju om man har otur... Cilla kommer säkert snart och föreslår en mängd olika äpplen till dig!
Mvh
Fenja
Hej,
Jag tittar sällan in i denna avdelning men detta såg jag.
Jag tycker att sorten Melon påminner om Åkerö; mognar sent, kan lagras, är lite avlångt äpple med röda strimmor på solsidan, snarare hårt än mjukt, har speciell arom. Men Åkerö är krispigare och ännu hårdare.
Tycker man särskilt om en sort är det svårt att hitta en annan som har samma smak. Kanske bättre att tänka fritt och försöka hitta en ersättare som har andra goda egenskaper. Senmognande äppelsorter för zon 3 som går att lagra en tid finns det ju många av.
Maria R
21-09-2004, 17:32
Tack!
Jo, Melonäpplen har jag stött på -såg några riktigt gamla träd vid zoologen i Uppsala för ett par veckor sedan. Det ser verkligen kul ut med de avlånga äpplena!
Ska tipsa henne om det och även att prova på Aroma, och så får hon nog smaka på några olika sorter här i höst och fundera tills det är dags att plantera!
Hälsningar Maria R
Vi har både melon och åkerö hemma i trädgården. Åkerö tillhör min absoluta favorit när det gäller smak. Melon har mer säregen smak, men går att lagra långt in på vårkanten. Åkerö verkar ha mer angrepp av diverse kryp och sjukdomar och melonen tycks ha mer utpräglad vartannatårs skörd.
/Lasse
zaaritha
24-09-2004, 21:30
Är Melon en gammal sort? Jag tror att vi hade dem, när jag var barn(länge se´n!) Ja det var på 60-talet.
Har sökt den, men ej hittat den på plantskolor, tyvärr!
Var kan jag få tag i den?
myskmadra
25-09-2004, 17:44
Sveriges Pomologiska Sällskap har en hemsida med mycket "äppelnyttigt"
www.svepom.com. Kan det vá n´åt?
Hälsningar!
CITAT (Maria R @ 19-09-2004, 19:51)
Hej!
Min väninna vill sätta ett äppelträd och efterlyser någon sort som påminner i smaken om Åkerö, men är friskt och härdigt till zon 3.
Någon som har något tips?
Mvh, Maria R
Melonäpple! En fin gammal sort som finns hos Zetas
//Lenis
CITAT (zaaritha @ 24-09-2004, 22:30)
Är Melon en gammal sort? Jag tror att vi hade dem, när jag var barn(länge se´n!) Ja det var på 60-talet.
Har sökt den, men ej hittat den på plantskolor, tyvärr!
Var kan jag få tag i den?
Melon äpple finns hos Zetas!
//Lenis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.