Hej! Jag har en massa morötter kvar ute i mina pallkragar efter som de håller sig bäst där, jag tycker att de mjuknar fort när jag förvarar dem i kylskåp. Hur vinterförvarar ni morötterna?
...det undrar jag också?

Jag provar nu att ha dem i matkällaren tillsammans med potatisen, men ska man ta upp dem ur påsen och lägga ut dem luftigt? mvh Ann-Louise
Om man har tillgång till jorkällare eller annat svaltutrymme så brukar de hålla sig bäst om man gräver ner dem i sand eller torv (lite fuktig).
Annars kan man bygga en stuka i trädgården. Är den öppen i botten bör man ha ett galler där så inga gnagare kommer in, man bör också ha dränerande grus under.
http://www.foreningensesam.se/pa_gang/att_...gra/lagring.htm
pialotta
20-09-2004, 21:22
fast jag grävde inte ner mina morötter i sand utan jag hällde i sand i lådan, sen la jag morötterna fint bredvid varann, ingen kontakt, och sen hällde jag på mer sand och fortsatte så. lager på lager. de håller "hur länge som helst".
Tack för tipset! Sand, alltså! Måste det vara sand eller går det lika bra med t.ex. lite barkmull som jag har i stora säckar? Annars har jag bara lerjord på tomten. /Ann-Louise
Då lägger jag morötterna i sand och förvarar dem svalt.
Tack för svaren!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.