Full version: Kållarv
silbergskan
Hej alla!
Jag odlar julens grönkål under fiberduk men upptäckte till min stora förvåning att nästan alla plantor var täckta med kållarver och deras gröna ägg (el, är det spillning?). Jag plockade bort alla larver och lät duken vara av för att dagens regnskurar möjligtvis kan skölja bort det gröna gegget (spillning el ägg). Är det någon som kan hjälpa mig? Vad ska jag göra för att säkra julaftons höjdpunkt?

unsure.gif
KURT
Man brukar ju rekommendera just fiberduk, på något sätt måste ju fjärilen ha tagit sig in under? Om man bara vill ga bort larverna så kommer de ju försvinna med kylan, skördar man nu så kan man lägga dem i lite ättika för att ha ihjäl larver. Sköljer man bara bort dem så är det ju inget problem
Åsa, mälardalen zon 2
Äggen brukar vara gulvita och brukar finnas i ganska stora mängder på undersidan av bladen så troligtvis är det gröna avföring.

För att fiberduken ska fungera mot kållarver så mäste duken vara tätslutande och fri från hål annars tar sig fjärilen in under duken.
silbergskan
Jag har precis varit ute och kollat plantorna. Det kraftiga regnet har sköljt bort geggan och kanske har jag lyckats rädda julafton! Nu ska fiberduken på igen och tätas ordentligt runt om. Tack för hjälpen!// smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon