Full version: Krolliljefrön
kristerh
Har fått tag i några frön från krollilja smile.gif hur gör jag med dem? skall de sås nu på hösten eller till våren? behöver de kyla för att gro?
krister
kerstin z5-6
De behöver kyla för att gro och tar 4 -7 år för blombar lök
Ett snabbare förökningssätt är lökfjäll om du känner nån som har krolliljor ..
pialotta
o himmel, 4-7 år! jag som har samlat frön för att jag ville ha fler "doftare" nästa år.
Lökfjäll? gräver jag upp plantan och ...? (Jag har bara EN krollilja!

(förlå´t att jag lånar tråden men kan bara inte låta bli)
kerstin z5-6
Om du har kroll liljor så förökar de sig själva sas -de blir fler o fler -betydligt snabbare än sådd smile.gif
Du behöver inte ta upp dem -Ska du flytta någon kan du ta ett fjäll av löken o plantera ut på ny plats
kristerh
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-09-2004, 18:30)

Nej jag känner ingen som har krolliljor wink.gif får väl så de frön jag har och köpa ett par plantor oxså (fast de är så dyra).
krister
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (kristerh @ 21-09-2004, 09:37)
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-09-2004, 18:30)

Nej jag känner ingen som har krolliljor wink.gif får väl så de frön jag har och köpa ett par plantor oxså (fast de är så dyra).
krister

Krister! Jag känner en trädgårdsvän som håller på att gallra ut alla sina liljebestånd, hon har mängder av liljor, ska jag kolla ifall hon har en lök (krollilja)att sälja så kan jag skicka den till dig? just nu tar hon 10:-/lök, jag var dit igår och fyllde på min samling med määäängder av olika sorter, tänk!!!...svart klocklilja, ( Fritillaria camschatcensis) stor lök...20:- /Helen
kristerh
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 21-09-2004, 11:21)
[Krister! Jag känner en trädgårdsvän som håller på att gallra ut alla sina liljebestånd, hon har mängder av liljor, ska jag kolla ifall hon har en lök (krollilja)att sälja så kan jag skicka den till dig? just nu tar hon 10:-/lök, jag var dit igår och fyllde på min samling med määäängder av olika sorter, tänk!!!...svart klocklilja, ( Fritillaria camschatcensis) stor lök...20:- /Helen

Tack det vore underbart wub.gif Jag tar gärna flera om hon har
wub.gif wink.gif
krister
Gittan i Zon5
Snälla, söta, rara Helen, kan du tänka dig att fördela dina gracer även till mig unsure.gif ? Jag har precis (1 september) blivit med kolonilott (zon4) och där finns inget i blomväg. Krollliljor påminner mig om mormors härliga rabatter och jag blir dig evigt tacksam om du kan göra så att jag också kan få några olika sorters krolliljelökar.
Helen i Piteå Zon 5
Krister och Gittan i Zon 5! Idag har jag varit till kompisen som säljer liljelökar, bla. Krolliljor, nu hade hon inga stora kvar utan mindre lökar som kanske blommar om 2-3år, är ni intresserade iallafall så maila mig så kan jag fara till henne och köpa och skicka till er. /Helen
kerstin z5-6
Heeeeleeeen !!!! hallåååååååå svart klock -- sluuuurrrp ??? tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif ohmy.gif
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-09-2004, 21:21)
Heeeeleeeen !!!! hallåååååååå svart klock -- sluuuurrrp ??? tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif ohmy.gif

Kerstin.....svart KLOCKLILJA...inte svart KROLLILJA hihihiiii, du må tro att jag har fått mail idag biggrin.gif / Helen
kerstin z5-6
jamen det var ju det jag sa svart KLOCKLILJa -finnes över tro .. unsure.gif
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-09-2004, 21:29)
jamen det var ju det jag sa svart KLOCKLILJa -finnes över tro .. unsure.gif

jo, det tror jag, jag var dit idag och köpte till Owe en lök, ska jag kolla en till dig imorgon och skicka? Jag vet att Botanicus tar 110:-/st, min kompis tar 20:-/st. Jag var så säker på att du trodde svart krollilja, för det har många läst och mailat om idag /Helen
kerstin z5-6
Gulle daj -jo jag läste rätt -den andra varianten hade ju varit underbar den med ..LOL men den här är fin -smile.gif
Ids du ?
jag skickar pengar i kuvert då
K
Ps din banana yucca lever o har hälsan inne o väntar på vår - smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Jag kollar upp det imorgon, isåfall skickar jag , har kvar din adress i min forumistbok. / Helen
kerstin z5-6
LÖVE YOU wub.gif
Maria R
hej!
När ni nu är så rusiga på det där med lökar och sånt, så tänkte jag sticka in med en liten tråkig fråga! wink.gif
Har fått den uppfattningen att det inte är någon idé att plantera krollilja som planta -vill den inte så vill den helt enkelt inte. Och oftast så vill den inte.

Har ni några tips på hur man bättre lyckas med en krolliljeplanta? (om man nu får tag på någon, har för mig att det kan vara svårt att hitta på plantskolan)

Hälsningar Maria R
kerstin z5-6
har aldrig haft problem med det -men den ska tas"direkt från trädgård -till nästa trädgårs sas-gillar inte att ligga o torka mellan -eller trängas ner i kruka -o vänta på plats
Sen fick jag tipset att inte glömma att vattna den ordenltligt den första tiden efter nyplantering -det kanske man inte alltid gör med en lök -eftersom man är rädd att den ska ruttna ..
Lady Hamilton
huh.gif Ursäkta att jag "slinker in". Men jag var och petade lite i rabatten bara för att kolla, och det jag fick upp var stora lökar som det ramlade av en hel del fjäll, inte menar ni att det blir en ny av varje fjäll?
Jag rensade ut i våras 2st 10L hinkar för att jag tycker att de blivit för många och det kom ändå upp en 8-10st i allafall. Är kanske min utrensning förgäves? unsure.gif

Hammis
kerstin z5-6
yup-men vad rensade du ut -krolliljor ?
Lady Hamilton
Jajamensan! rolleyes.gif
Jag vill få plats med nya pioner, jag är ingen älskare av krollijor. Men jag har inte kastat fjäll-lökarna utan grävt ned dem i sand högen, man vet ju aldrig............ det kan ju komma någon är intresserad ( så var det i våras, hon fick 2 hinkar och det har gått bra. Problemet för mig är om jag inte fått bort tillräckligt........... då måste jag gräva mera. Hur är det igentligen? Inte kan det bli en ny lilja av varje fjäll? blink.gif
kerstin z5-6
Är du medveten om vad de tar för en krollilje lök i handeln ??
På "vanliga växtmarknader i regi av trädgårdssällskap tillhör de de dyrare planorna -50 kr är inget överpris ..
Åk på plantmarknad för tusan -så kan du köpa dej ett träd -om du vill
Maria R
Tack Kerstin angående hanteringen av krolliljeplantor. Det ska jag lägga på minnet!

Mvh, Maria R

Jösses -Det var ett udda problem att behöva rensa bort hinkar med krolliljor!!
kerstin z5-6
varsegod -men det är ju inte alla vänner som har det som hamilton -jag brukar nog få leta innan jag hittar nån som vill bli av med krollisar -men jag jhttade rosa på Stas plantmarknad i Piteå
-De var nyss upptagna med lite jord kvar -i plastpåse '
Planterades och ser ut som de mått bra hela sommaren -
jag var duktig med vatten .. himmelen med smile.gif
ingmet
Halloj! Krolliljor ja, de sprider sig.. Men just denna lök gör inget att den sprider sig tycker jag. Det är ju inte bara fjällen som bildar nya blommor utan även fröna som sprids när den blommat över. Jättefina blomställningar får den, väl värda att sätta i vas efter blomningen. Dessa torkade frön som trillar ner blir också nya plantor efter några år. Jag upplever att det tar ca 2-3 år innan plantan får blomstängel, redan första året kommer det upp ett blad, år två 2 blad och år tre kommer plantan upp med stängel. Själv har jag massor som verkar vara frösådda, otroligt vackra och jag tycker de doftar gott (verkar skilja sig mellan olika personer). Tyvärr älskar även liljebaggen dessa.. men själva blommorna verkar de lämna, endast bladen verkar duga.
kristerh
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-09-2004, 20:45)
Är du medveten om vad de tar för en krollilje lök i handeln ??
På "vanliga växtmarknader i regi av trädgårdssällskap tillhör de de dyrare planorna -50 kr är inget överpris ..
Åk på plantmarknad för tusan -så kan du köpa dej ett träd -om du vill

De jag har sett i plantskolorna kostar 100-110:-
krister
ingmet
Men jisses, tar de så mycket ... då kan man räkna sig som en "blom"miljonär" mao...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon