Full version: Bakmaskin
Caprice
Någon som har erfarenhet av bakmaskin...?
Är sugen på att köpa... Är den bökig att använda...? Används den, eller kommer det bli (ytterligare) en maskin som bara tar plats...?

Caprice
KURT
Vad är det mera exakt för FUNKTIONER på bakmaskinen som du är intresserad av?

Den möjliggör ju att man kan få minutfärskt bröd på morgonen, men jag tror inte att det är många som utnyttjar det!

Nackdelar med den är ju bla att man bara kan baka mycket lite i taget, dessutom misstänker jag att den inte är något vidare på att blanda degar (jämfört med andra elektriska matberedare). Ytterligare en nackdel med bakmaskin är att den inte kan användas till något annat, medan olika typer av matberedare kan användas till en massa annat också.
Ewa L
Jag använde faktiskt brödmaskinen just till att få färskt bröd på helg-morgnarna. Framförallt att vakna av doften från färskt bröd. wub.gif Hade ett par recept jag varierade mellan. Framförallt ett lite grövre bröd med bl.a. Anis i. Använde den inte för jämnan, utan av och till.

Varför jag slutat? Jo, den tillhörde de delar som hamnade på "hans" sida vid bodelningen? tongue.gif
Caprice
Kurt:
Jag menar bakmaskin som maskin i helhet... Använder man den...? Är det "värt" att köpa den...?

Caprice
renate
Jag använder min periodvis.Är jag trött på köpebröd baka jag.Jag fick min i present för några år.Jag använder tysk mjöl,ferdigblandat.Älskar tysk bröd,klart är uppväxt med det.Den är bra men själv hade jag aldrig köpt en bakmaskin.
Renate
Åsa K, zon 1
laugh.gif

Använder också periodvis.

Det går att baka vetebröd i den. Tillsätt som när du bakar vetebröd med ägg och kardemumma, men ställ den på "direktbak".
Duger utmärkt till kaffebröd.
Fialotta
Jag har en bakmaskin...var länge
sedan jag använde den...i början körde jag den jämt, men sen blir det inte av, min erfarenhet...kanske skulle sparka igång igen i vinter smile.gif
andersen
Jag är med en periodare med bakmaskin.Men jag hadde alldrig köpt en i dag, pga bröd är billigt idag plus att vill man ha hembaktbröd så är ju det inte så svårt att baka själv.
TeliaNet
är det värt över 1000kr?
för att sen ändå måste diskas för hand.
lotta_
Jag har haft en bakmaskin för länge sedan. Eftersom den tog stor plats på köksbänken förvarade jag den i ett skåp vilket resulterade i att jag nästan aldrig använde den, sålde den därför. Har sedan dess aldrig haft någon längtan efter en ny bakmaskin.
Kajsa
Vi hade en för 10 år sedan, brödet blev inget stort, för en familj tog det slut till frukost. Den lät för mycket så vi kunde inte ha den i köket den skulle ju baka när vi sov. Det blev en kort historia biggrin.gif Men maskinerna kan ju blivit större och tystare.
lisselbo
Fick en bakmaskin av min sambo när jag fyllde år förra året, använder den ganska ofta.
Tyckte bara att det var lite dåligt med recept som följde med den, men sökte på nätet och fick tag i ganska många.
Finns det något så härligt som att vakna till doften av nybakat bröd på morgonen, vardag som helg.
En limpa räcker ganska bra till frukost till oss som är 4 personer, 2 vuxna och 2 barn, 16 och snart 12 år.
Diska för hand? Jag kör min bakbunke i diskmaskinen, funkar alldeles utmärkt.
~~Marie~~
*Felix matte*
Så här ser min "bakmaskin" ut. biggrin.gif
en del av hans alster
Ca 40 bröd stoppades i frysen idag. biggrin.gif wub.gif

Kanske visar varför jag inte vill byta ut han mot en elektriskt driven dito laugh.gif
lisselbo
Felix matte!
Vad är det "den" bakar för sorts bröd?
Ser himla gott ut.
mvh Marie
*Felix matte*
CITAT (lisselbo @ 20-09-2004, 22:35)
Felix matte!
Vad är det "den" bakar för sorts bröd?
Ser himla gott ut.
mvh Marie

"Den" är min man tongue.gif
Brödet har min mor, mormor, mormorsmor osv bakat. efter ungefär samma recept.
Tror faktiskt att jag lagt ut receptet nån gång tidigare ...
men om inte.. så lyder det som följer

I liter mjölk
1liter vatten
4 pkt jäst
150 - 175 gram smält smör
7 tsk salt
4 msk - 1 dl sirap
1 påse (2kg) rågsikt
vetemjöl till lagom fast deg.

Låt degen jäsa i 30 -40 min
Kavla ut tunna kakor som får jäsa en stund och sedan gräddas på het plåt i ca 4-5 minuter (beroende på ugn)
Gott!

Den andra varianten (på blden syns 2 olika sorters bröd) innehåller enbart Vetemjöl men i övrigt följs samma schema.
Fialotta
CITAT (Felix matte @ 20-09-2004, 22:33)
Så här ser min "bakmaskin" ut. biggrin.gif
en del av hans alster
Ca 40 bröd stoppades i frysen idag. biggrin.gif wub.gif

Kanske visar varför jag inte vill byta ut han mot en elektriskt driven dito laugh.gif

Vilken firma säljer en sån bra "bakmaskin " tro smile.gif

Har printat ut ditt recept och väntar på " bakmaskinen! laugh.gif tongue.gif tongue.gif
*Felix matte*
Finns bara i ett exemplar... och jag råkar ha ägande (nyttjande)rätten laugh.gif biggrin.gif wub.gif
Nu är ni allt bra avis... eller hur? tongue.gif laugh.gif biggrin.gif
Betty
Jag har sagt det förrut men säger det igen; Man får vad man förtjänat, och du har tydligen gjort nåt riktigt bra i ditt liv som har fått en sån! biggrin.gif rolleyes.gif laugh.gif
*Felix matte*
CITAT (Betty @ 20-09-2004, 23:44)
och du har tydligen gjort nåt riktigt bra i ditt liv som har fått en sån! biggrin.gif  :rolleyes:  :lol:

Inte alls... såvitt jag kan förstå.
Men...jag tror att där finns en för oss alla...
en som griper in där vår egen ork och förmåga inte längre räcker till wub.gif
Betty
Jo, jag förstår hur du menar... jag har också haft lyckan att ha träffat en sån, men bakar bröd - det gör han inte! biggrin.gif
Caprice
Hmm, vet inte om jag blev så mycket klokare av alla svar...

Fast om nån har en bakmaskin att sälja, maila mej...! laugh.gif

Caprice
KURT
CITAT (Caprice @ 21-09-2004, 01:33)
Hmm, vet inte om jag blev så mycket klokare av alla svar...

Fast om nån har en bakmaskin att sälja, maila mej...! laugh.gif

Caprice

Ca 500 kr för begagnad:

http://www.blocket.se/
Sylvia
Berte kvarn har f.ö. tagit fram spelt/dinkelmjöl, ofta använd just i tyska bröd.
Hannele
CITAT (Caprice @ 20-09-2004, 14:02)
Någon som har erfarenhet av bakmaskin...?

wub.gif Tyst och avkopplande!
Jag har räknat ut, att vi har tjänat ca 70.000 kr på den.

Caprice
Idag har jag köpt en begagnad...!

200 riksdaler, använd två gånger... Ser sprillans ny ut, inte en repa..
Fortfarande med garanti kvar..!! wub.gif

Felix matte: Tackar för receptet!

Caprice
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon