Full version: Snälla - hjälp!
stina
Jag fick idag ett erbjudande om fröer från Impecta - lämpliga att så nu på hösten.

Trots att jag VET att jag alltid misslyckas med att så perenner så åkte fingret dit och tryckte på "beställ". Typiskt mej....

Nu behöver jag alltså ett råd om hur jag ska bära mig åt!!!

Fröerna är:
Pyramidklocka
Pastellakleja
Stjärnflocka
Trädgårdsnattviol
Hyacintviva
Vit Rudbeckia
Junkerlilja
Kaskadbervallmo

Tänkte pröva med att så i små plastkrukor och gräva ner dom i en pallkrage. Är det en bra metod? Ska jag täcka med något? Tidigare har jag försökt så direkt i pallkrage, och täckt med fiberduk. Men det enda som kommit upp är 3 Studentnejlikor (av massor av sorter och försök alltså) och en massa mossa.

Vad ska jag göra för att lyckas? Beror mitt misslyckande på att jag sått i vanlig trädgårdsjord och inte i såjord? Har inte tillgång till växthus och har bor i zon 3.

/Stina blink.gif
Emser
Om alla frön är beställda ifrån Impecta så har du fått med ett papper med odlinganvisningar om hur du skall bära dig åt. Annars finns de på deras hemsida....klicka på fliken: "Odlingshjälp"(högst upp till vänster...) under den fliken finns "Odlingsanvisningar" klicka på den så kommer odlingsanvisningarna/odlingsråden upp!

tex. Pyramidklocka har odlingsanvisning 4 - klicka då på den blåa 4:an så kommer du till just den odlingsanvisningen!

Impectas odlingsanvisningar!

Vilken odlingsanvisning varje blomma har ser du på påsen!

Lycka till!!!!!
kerstin z5-6
Om du inte nöjer dig med impecta kan jag kanske hjälpa till smile.gif
kaskadvallmon och Akleja och Astrantian -Stjärnflockan behöver kyla
Du bör så i såjord -Annars går det nog bra som du tänkt -fast jag skulle vänta med alla tills i jan feb o ställa ut i kallbänken då ...
Undrar du något om de andra får du höra av dej igen biggrin.gif
stina
Tack för supporten!

Hoppas jag lyckas bättre den här gången unsure.gif

/Stina
vickeva
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-09-2004, 18:28)
-fast jag skulle vänta med alla tills i jan feb o ställa ut i kallbänken då ...

varför vänta?
kanske en dum fråga,wub.gif men jag har aldrig sått perenner...
jag har samlat en del frön från mina perenner som bruka självså sig, men som jag brukar råka rensa bort när vårstädarivern sätter in, de har jag petat ner i en pallkrage nu, för jag tänkte att så skulle de ju hamnat om de ramlat... var det dumt??
kerstin z5-6
nej Vickan smile.gif du bor ju i tropiska Skåne smile.gif Ni har väl inge tjäle före jul ..LOL
Högre upp gror de o fryser ihjäl ...ofta ..
jag sätter ut -om jag gör det överhuvudtaget -i jan för att jag vill att de ska kylas men inte gro förrän våren -alt när jag tar in dem
vickeva
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-09-2004, 21:20)
nej Vickan smile.gif du bor ju i tropiska Skåne smile.gif Ni har väl inge tjäle före jul ..LOL
Högre upp gror de o fryser ihjäl ...ofta ..
jag sätter ut -om jag gör det överhuvudtaget -i jan för att jag vill att de ska kylas men inte gro förrän våren -alt när jag tar in dem

oik, då fattar jag
nej tjäle har vi inte alla vintrar... och aldrig före jul
stina
En fråga till bara: Ska jag täcka pallkragen med glas, fiberduk eller ingenting????
kerstin z5-6
Fiberduk -annars kan du skörda en massa ogräs som björk till våren smile.gif
stina
Tackitacki!! Har införskaffat såjord och namnpinnar, fiberduk har jag. Så nu ska det så småningom sås!!! Skam den som ger sig!

tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon