Gremlin
Hej alla kunniga människor. Som nybliven villaägare står vi inför ett dilemma.

Vi vill investera i en ny häck (Häggmispel), utan att vänta flera år till den nått den höjd vi vill ha (ca 1.4m)., dessutom skall den ju självklart vara TÄT även nertill.

Denna ekvation verkar inte gå ihop då alla trädgårdsmästare vi träffat ute på olika ställen säger " Ni måste ha tålamod" "Detta tar tid"

Finns det ingen genväg??? Det måste väl finnas företag som odlar upp häckar som just häckar och inte i kruka (som gör den otät nertill).

Tacksam för tips och idéer.

Tack!
/Mats
KURT
Visst går det att köpa nästan allt, men kanske inte alltid från företag.

I detta fall är nog efterfrågan lite för liten. Om ni i stället helt enkelt åker ut i ett bostadsområde och letar reda på en lämplig fullvuxen häck, och sedan erbjuder ägaren till häcken MINST 15000 kr (det kan ev kosta något mera) och sedan hyr grävmaskin och lastbil för att flytta häcken (det finns företag som specialicerat sig på trädtransporter). Så får man en färdig uppväxt häck.

Uppväxta träd kan man oftast beställa från trädgårdsfirmorna (även om de inte har dem i lager själva), men uppväxta häckar har jag inte hört talas om. De uppväxta träden köps ofta av kommuner och företag, mera sällan av privatpersoner.Däremot har jag hört MÅNGA som vill ha uppväxta häckar, men eftersom både priset för själva häcken och transporten kostar så mycket så vill nog inte trädgårdsfirmorna investera i det.
Sommartorparn
Jag planerar också en häggmispelhäck och har valt häggmispel för att den ska vara relativt snabbväxande. (allt är ju relativt förstås........) Det finns flera varianter och just den vanliga sorten blir mycket tunn nertill. E-plantevarianterna kan ha lite annorlunda egenskaper än icke E-märkta, så jag föreslår att du studerar deras sortiment. Själv fastnade jag för bärhäggmispel eftersom den inte blir så hög som prakthäggmispel. Enligt beskrivningen ska den vara bredvuxen även nertill. (har dock aldrig sett den i verkligheten) Eftersom denna planta inte stod listad som häckplanta i plantskolekatalogerna, vände jag mig till Rosenhagens plantskola i Skåne och frågade om man kan beställa. Det går utmärkt. Man beställer i september och hämtar plantorna i Oktober/november. Storlek 50-80 cm, kostar 198:- per buntar om 10 st. Planteras 2-3 / meter.

Mitt råd är:
studera de olika häggmispelarterna på www.eplanta.com
och kontakta sedan en välsorterad plantskola på din hemort och be dom skaffa de plantor du vill ha som häckplantor (ej krukodlat). Så får du stå beredd med spaden när de levereras.
Cilla
Jag skulle också satsat på E-planta. Träffade för en vecka sedan Tomas Lagerström som berättade om plantskolornas totala förvirring i vad som är vad i häggmispelvärlden. Köper man E-planta vet man vilken häggmispel man får, och detta är ju viktigare med häck än om man bara köper ett exemplar.

1,4 meter i höjd är inte svårt att få häggmisplar att bli på 1-2 säsonger om man gör ett bra grävjobb som ett dike från början, använder befointliga jorden uppblandad med löv och kompost och bra jord i översta jordlagren som inte består endast av torv. Därefter vattning under somrarna.

Däremot är ju häggmispel inte den tätaste häckväxten, snarare en av de glesare.
Sommartorparn
Gremlin, det fina med häggmispel är att man inte behöver klippa den, den är vackrast oklippt, och därför når den snabbt den önskade höjden. En klippt häck blir alltid tätare än en friväxande. Varför då inte välja avenbok istället? Den ska inte toppas innan den nått önskad höjd. Man klipper i stället sidogrenarna för att den ska bli tät. Avenbok utgör också ett visst insynsskydd på vintern eftersom de vissnade löven sitter kvar.
Gremlin
Stort tack för alla svar (Så här en månad efteråt)
Det blir nog avenbok istället. Behöver ju insynskydd på vintern också och då är ju fördelen att inte bladen ramlar av.

När bör man beställa dessa för att sätta dem i jorden direkt i vår? För visst kan man plantera det i vår?
Sommartorparn
CITAT (Gremlin @ 10-11-2004, 20:23)
Stort tack för alla svar (Så här en månad efteråt)
Det blir nog avenbok istället. Behöver ju insynskydd på vintern också och då är ju fördelen att inte bladen ramlar av.

När bör man beställa dessa för att sätta dem i jorden direkt i vår? För visst kan man plantera det i vår?

Just avenbok tillhör de häckväxter som hellre planteras på våren än på hösten. Hör med din plantskola när dom vill ha beställningen för att kunna leverera i rätt tid. Du har kanske redan sett att det i E-plantsortimentet finns ganska uppvuxna häckplantor av avenbok. smile.gif
*Birger*
15 000?? Värre skambud för en uppvuxen häck är svårt att hitta.... smile.gif
Hör efter med Tönnersjö plantskola utanför Halmstad. De saluför färdig häck. Lite större plantor ur E-sortimentet är också ett mycket bra val. Större plantor ger en bättre etablering.

Om du vill ha en bra häck som är tät nedtill är avenbok ett bra val. Men hur fort den växer och hur bra den blir beror helt och hållet på din eller er skötsel av den. Den SKA etableringsbevattnas minst en gång varannan vecka under det första etableringsåret. Under andra året vid torrperioder. Dessutom ska den klippas tätt och gärna i lite sluttande form. Häckväxter, liksom träd har en tendens att växa mest i toppen, vilket gör att profilen på en gammal häck ofta blir vasformad. Därför skall häcken klippas i lätt pyramidal form med bred bas och smal topp. En lutning på 5- 10 grader räcker.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon