Vi har tre ENORMA kompostbehållare som delvis innehåller kompost från de tidigare ägarna av huset. Just nu håller jag på med mastodontarbetet att gräva ur dem och börja om från början. Det har nämligen inte blivit någon bra blandning av avfallet. I den äldsta behållaren trodde jag att det borde vara jord vid det här laget, men icke! Det var som ett torrt stoft längst ner vid botten. I de andra behållarna är det mestadels mögliga, geggiga klumpar bestående av gräsklipp som maken lagt dit.
Jag försöker nu att varva olika material och vattna mellan varven. Svårt att veta HUR mycket man ska vattna.
Vet ni om det är bättre att vattna för mycket än för lite?
Det vore kanonbra om man kunde få komposten att fungera som den ska för det borde bli många köpta jordsäckar som sparas in om man kunde använda kompostjord istället.
En gissning: Det är bättre att det är blött... men se till att komposten är luftig, klipp gärna i lite grenar och annat (5-10 cm långa).
Mvh
Fenja
Vad är det för behållare? Man ser ofta kompostbehållare av galler och då torkar det ut komposten alltför mycket från sidorna. Konsistensen av blöt disktrasa brukar vara lagom! Men samtidigt bör det som sag komma in luft, antingen grövre materia li booten eller gräva om ibland.
Vi har en gallerbehållare och två av trä. På dem av trä finns det bara EN ribba framtill så det är ganska öppet med andra ord. Då kanske det är därför det var så torrt. Hoppas att det håller fukten nu när jag vattnar ordentligt redan från början. Jag varvar gräsklippet och löven med sönderklippta grenar vilket det finns GOTT om i trädgården. Tack för svaren!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.