Jan af Lisö
20-09-2004, 15:05
Min Amorosa gav frukt för första gången i år, 12 vackra, röda äpplen sitter på trädet. Det är dock höstäpplen, så de skall plockas innan de är ätmogna. Hur ser jag att äpplen är plockmogna?? Har nämligen läst i något papper att det är mycket viktigt att Aroma/Amorosa plockas i exakt rätt tid för att den under lagring skall utvecklas rätt.
Eftersom det är bara 12 äpplen så vill jag inte experimentera för mycket.
Trädet står på Lisö i Stockholm Skärgård (på andra sidan om Himmerfjärden som Mörkö's sydspets), troligen zon II.
Det här borde en fruktodlare egentligen svara på... Vissa mäter stärkelsehalten i äpplena för att veta exakt, men de flesta har en enorm förmåga att se vilken vecka de nått full mognad.
Jag tror det är vanligt att vi trädgårdsäppelägare plockar omogna äpplen. Själv tycker jag bäst om vissa sorter när de är omogna, men det är ungefär som att säga till en vinkännare att dunkvin är godast...
När jag vill plocka mogna äpplen har jag
- lärt mig när de ska ha uppnått mognad
- smakat frisk fallfrukt som ofta snabbare utvecklar den smak äpplet ska ha och plockar när de i trädet har samma sötma och arom
Hannele
20-09-2004, 17:50
När de är lätta att plocka, med enkelt handgrepp.
Hej Jan - vore kul att få veta mer om detta. Som jag skrev på annat ställe: Ring fruktodlarorganisationen i Kivik och fråga, och meddela gärna här vad de råder till.
Visserligen behöver vi inte vara så exakta som de som odlar kommersiellt, men det är alltid lärorikt att höra hur de gör.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.