björk gillar inte beskärning, men om alternativet är att ta bort helt respekti ve beskärna två kraftiga grenar som slår mot taket, vad föreslår ni som kan detta, om ok, ska man ta av helt eller ta i etapper över några år? det är väl jas som gäller, om ngt alls? björken i fråga är ett ståtligt vackert vårträd med minst hundrafemtioelva år på nacken. tacksam för råd. Ur estetisk synpunkt lider inte utseendet av att de två nedersta grenarna plockas bort, däremot är nattsömnen totalt kört på stugan av det eviga skrapandet som blir etter värre ´slag´ vid vindarnas dans.
mvh nypan
Jag tycker du kan tar bort de två grenerna helt. Björken kommer inte att dör av det. Mina grannar har tagit bort grenar från sina björkar,de mår bra.
Björkarna alså.
Hannele
20-09-2004, 17:31
Ja, sommaren, sensomamren är bra tid att beskära björk.
Ofta kan man lyfta grenar genom att skära i småved. Börja längst ut, beskär i grenklykor och prioritera hela tiden att behålla grenar som växer mest uppåt och i ovankant av en annan gren. Efter ett tags klippande har grenens tyngd lättat så att det inte slår mot taket längre.
Ju mer man kan minska bladmassa på en gren innan man ett år gör det större snittet invid stammen, desto bättre. Särskilt viktigt på gammal björk.
Ett praktiskt sätt att göra lyft och därmed höja grenar är att beskära i steg. 1. Skär bort denna först eftersom den har kortast framtid - växer lågt i kronan och i nederkant på en gren. Om detta inte räcker för att höja hela grenen, fortsätt med att skära bort 2. Höjer sig grenen fortfarande inte skär du vid 3. Räcker inte viktminskningen tar du ända in vid 4. Se fler bilder på lyftning här
http://www.juniper.se/tradvard/juniperjobb2.htm.
tack kära ni, det känns mkt bättre efter att ha läst era synpunkter; har haft växande ågren när jag betänkt trädets öde, eller snarare sagt även familjens, om vårdträdet skulle ta illa vid sig...ruttna antingen själsligt eller på riktigt och ramla antingen över det ena eller det andra huset som står på tomten, redan har en björk (före vår tid) fällts ner av bävern, med följden av att den föll över det stora huset...lugnare nu!

nypan