Full version: vinbärstomater
sommarbruden
Jag läste någonstans för ca ett år sedan om en ny tomatsort som kallades vinbärstomat. Tomaterna ska vara små som just vinbär.Vet någon någonting om dessa + Var kan man få tag i dem?
Åsa, mälardalen zon 2
Vinbärstomat brukar man ofta kalla växten Solanum pimpinellifolium(synonym Solanum racemiflorum) fröer säljs hos Impecta under namnet vildtomat. Frukterna väger ca 4g(en aningen större än vinbär) ska ej tjuvas har enorm växtkraft och växer med mycket långa veka skott, har man den i växthus kan man behöva klippa lite annars kommer man inte in i växthuset.

http://www.impecta.se/
abborrmaster
Solanaceae ska tydligen vara nån sorts grunka av/är dessa.. säjer kanske inte så mycket

låter ballt på beskrivningen... så jag letade upp bilder... wow lixom omogen eller bara grön? ohmy.gif

fast spöamaceae e tydligen bara potatisfamiljen? Eller? Hajjar inte ett skit..... Bilderna verkar allså vara helfel... tror jag...
abborrmaster
jaha.. e det vildtomat? Det förklarar saken... Trodde de hade uppfunnit en tomat som e mindre än vildtomat.. Det hade vart snuttigt! wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Solanaceae = potatisfamiljen det finns mycket kul i den familjen.

Den här solanumväxten skulle det vara kul om de svenska fröfirmorna började sälja:

Solanum mammosum= käringtomat (ex. på engelska namn Titty fruit, Nipple fruit, Apple of Sodom, Cow's udder)

abborrmaster
WOWWW!!!! Den måste jag ha!!! Tomatdåre som jag e!

/Simon
Åsa, mälardalen zon 2
Käringtomaten är tyvärr giftig men den är ju kul att titta på.
abborrmaster
äh de e tobak med... Nåt som ser så knäppt ut måste vara gott! tongue.gif

/Simon
uffens
CITAT (sommarbruden @ 18-02-2003, 18:09) *
Jag läste någonstans för ca ett år sedan om en ny tomatsort som kallades vinbärstomat. Tomaterna ska vara små som just vinbär.Vet någon någonting om dessa + Var kan man få tag i dem?

Hej!
Jag har odlat vinbärstomt i ca. 10 år på friland i kruka. Tar frön på hösten, sås i kruka i mars, omskolas i stor kruka när det är frostfritt ute.
mvh / uffens
Eva 33c
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 18-02-2003, 19:10) *
Den här solanumväxten skulle det vara kul om de svenska fröfirmorna började sälja:
Solanum mammosum= käringtomat (ex. på engelska namn Titty fruit, Nipple fruit, Apple of Sodom, Cow's udder)

Den köpte jag hos impecta förra året. Det blev många plantor men ingen hann bära frukt hos mig. Skulle kanske sått tidigare.
Pote2illa
Jag hade två plantor förra året, men hur dom smakade fick jag inte veta. Förmodligen var dom goda för fåren åt upp dom- ranting.gif
KURT
CITAT (Pote2illa @ 04-04-2009, 15:11) *
Jag hade två plantor förra året, men hur dom smakade fick jag inte veta. Förmodligen var dom goda för fåren åt upp dom- ranting.gif

Jag tror att du har överdriven tilltro till fårens intelligens! De äter nog allt de kommer åt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon