Boxbum
Jag planterade ett par Sköldpaddsörtsblommor för nån månad sen, nu har vissa blommor vissnat och har rikligt med fröer. Jag undrar om det är någon som vet om man kan plantera dom fröerna inne nu, och sedan plantera ut växten till vår? Om inte det går och jag ska plantera fröerna ute, skall det göras nu eller till våren?

Är nybörjar inom trädgårdsvärlden så hoppas inte frågan var alltför dum:-)
kerstin z5-6
Du samlar nu , de bruna torra fröerna -kaffefilter är utmärkta att förvara i
Sen sår du i januari -mars i glasslådor med såjord , alt några frö i varje småbytta -ställer ut efter 1 dygn på skyddad plats, halvskugga ej blåsigt
Så gror de till våren smile.gif

Så inne nu brukar inte lyckas -dvs de kan gro , men är svåra att hålla vid liv tills i vår .
man kan även ställa ut i januari och ta in efter ca 6 v och driva dem inne -senare i växthus för att få större plantor tidigare på säsongen.
Det sista kräver dock lysrör -x traljus -av något slag
Risken med at så ute nu är att de gror och är för små att överleva vintern + att de är så svåra att hitta igen i en stor rabatt till våren , bland allt ogräs ..
Hälsar
renate
Jag har en sköldpaddsört sedan några år tillbaker,den har blivit så stor så jag kunde delar den,har aldrig tagit fröer så tydligen har fröerna grodd när de föll till marken.du kan så nu,men inte har krukan innomhus,gräv ner den på inte inte alltför utsatt plats i trädgården.
Boxbum
Kerstin och renate

Tusen tack för era svar:-)

Jag undrar också hur det förhåller sig med fröer över huvudtaget, är det så för dom flesta, eller är det vissa man måste så på hösten/våren
kerstin z5-6
Överhuvudtaget kan man säga smile.gif -fDet finns massor av olika tillvägagångssätt.
Alla lika bra om det gror smile.gif
men en del misstag har jag gjort som kan vara onödiga att upprepa vid perennsådd
1. man sår på hösten -men för tidigt -så det gror o dör -inte lyckat
2. man använder för stark jord -såjord är bäst
3. man sår lite här o där i rabatterna -och rensar bort de små på våren av misstag
4 man vattnar sådderna för mycket

Vissa fröer -ofta de perenner som blommar på hösten -<Måste ha en kylperiod ibland flera för att gro -sås sen höst /vinter
Andra gror först när det blir varmt, -behöver ingen kyla för att bryta frövilan -tex riddarsporre , kungsljus mfl -kan sås på våren -sommaren
Vet inte vilken metod du är inne på -hoppas nåt av detta gav något svar smile.gif
jag sår allt under jan -mars tongue.gif
renate
Jag ska så lite nu på hösten,Pärlrönn,körsbärsbenved, pion, de får står i kallväxthus över vintern.Det mesta sår jag på våren,inte för tidigt.När det börja blir kallt lägger jag löv eller halm över sådderna.
Kakaduan
Såg en bra länk på www.alltomtradgard.se
Där har de en länk till sida med förökningstips sorterat på latinska namn - där kan man säkert hitta det mesta!

Kakaduan
kerstin z5-6
japp där är jag smile.gif-också:) Skicka gärna in såråd till mej :)bilder med wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon