Egentligen är det två olika fikusar som är ihopplanterade för 7-8 år sedan.
Jag hade en bf då som var hyfsat stor och när en av mina fastrar frågade om jag ville ta rätt på hennes bf eftersom den hade blivit lite för stor så
tackade jag ja direkt. Eftersom jag hade märkt att fikusen som jag hade mådde väldigt bra i självvattnande kruka så skaffade jag en större modell
av en sådan och planterade ihop dessa två individer.
Allt funkade hur bra som helst och jag har inte haft några problem förrän i november förra året. Då efter ca 8 år så hade dessa två fikusar blivit
så stora att jag insåg att det måste till en ännu större självvattnande kruka. Det som hände då var att det rasade blad från den och det har aldrig hänt förut. Visst lossnar det blad emellanåt men inte på det sättet som det gjorde då. Omplantering gjordes i början av februari i år och efter det såg man hur gott växten mådde. Men i slutet av juli månad började den tappa blad igen dock inte lika mycket som i november förra året men ändå så pass att jag tyckte att det var konstigt. När jag skriver att den tappar blad menar jag att bladen gulnar först och sedan lossnar de.
För under alla år jag haft benjaminfikusar har jag aldrig varit med om att de har börjat tappa blad mitt under sommaren däremot under mörkaste vintern har man väl sett att det lossnar en del blad.
Nu har bladen hållit på att gulna snart i två månader och den ena fikusen börjar se ganska gles ut. Det blöder i mitt hjärta....................
Jag har läst i ett krukväxtlexikon som jag har vilka sjukdomar som kan drabba just Benjaminfikusar men jag kan inte härleda något av dessa till min växt.
Finns den NÅGON vänlig själ som kan säga vad det är som håller på att hända med min Benjaminfikus för jag fattar ingenting....????????
HJÄLP MIG, SNÄLLA.......!!!!!!!