amaira
Tänk att den kan blomma så vackert fortfarande. När höstsolen ligger på, glänser den som mjukt guld.

Golden celebration, min favoritros, är en lisa för kropp och själ. Mjuk, vacker, och doftar gudomligt.

/amaira
pejori
strålande vacker rolleyes.gif wink.gif
Kajsa
Jättefin, har haft min i kruka men har grävt ner den, tänkte prova om den klarar vintern här. Ser att du bor i mellansverige, klarar den vintern zon 3-4 har du haft den ute någon vinter??
lotta_
Vilken underbar ros, jag blir helt salig...
lolo
Jättevacker ros, Amaira! Jag har själv planterat ned min ros (har ingen bild på den men den har rätt små, bulliga, cerise blommor som sitter i klasar och brukar säljas "överallt". Har inget särskilt "namn" vad jag vet.) i landet inför vintern för tre veckor sen och den verkar ha rotat sig redan för den växer för fullt och har fått nya, fina skott. Den är planterad enligt tips från en tidning av en expert som sköter om 5000 rosor eller nåt sånt. laugh.gif Ska bli spännande att se hur den klarar zon 5 över vintern. Ska täcka den med granris lite senare./Ann-Louise
*Felix matte*
Så vacker den är wub.gif
Har aldrig någonsin stött på en liknande.. ens i blomsteraffären.
amaira
CITAT
Vilken underbar ros, jag blir helt salig...
Jag med!!!!!

CITAT
har du haft den ute någon vinter??

Har aldrig haft den någon annan stans än ute, Kajsa. Minns inte på rak arm när jag köpte den, men det är kanske fyra år sen?
Zon 3 har jag. Zon 2-växter brukar inte klara sig.

Golden celebration blommar på årsskotten, den fryser litegrann, klarar litegrann, och växer "som sjutton", fast den inte är sådär jättehög. Drygt en meter tror jag.

Jag har också Pat Austin, en systerros, också mycket vacker, men den slår inte Golden. Den är lite lägre, och klarar sig lika bra som "syrran".

Jag är inte en sån som "pysslar om ömtåligheter", kärleken måste vara ömsesidig, annars får det vara wub.gif rolleyes.gif

/amaira
Kajsa
Har du haft den 4 år, det var hoppfullt, dom engelska rosorna är nya för oss men många kanske tål mer kyla än vi tror. Har beställt Crown Princess Margaretha i höst den klarar zon 4 säkert. I Wij trädgård zon 5 testar dom den, Graham Thomas, Mary Rose, ska bli spännande och höra hur det går, det var ett inslag i Gröna Rum.
netaave
Jahg har en liten sommartomt i zon 4, där i en dikeskant mot söder har jag varje år grävt ner 1-2 krukrosor. Helt vanliga krukor köpta på Ica.
Jag sköter dem sen som vanligt klipper dom när björkens blad brukar komma, vattnar med sjövatten.
De jag satte ner först var då ca 20 cm är idag 50-60 cm och små buskar. Inte en enda har dött, tror de trivs där i lite fuktig miljö, har aldrig gett vare sig näring eller ny jord.
Har dem tillsammans med toppklockor och prästkragar och medvetet gjort planteringen lite vildvuxen.
Har dom nya i lådor lite snyggare på sommaren och sen åker de ner i diket på hösten när vi far därifrån.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon