Sollan
Har tänkt ta fröm av mina krassar(hm), den vanliga buskkrassen och "Milkmaid". Men de tycks ju inte mogna...!? Mognar de om jag tar in frökapslarna som till hälften är bruna? Har samma problem med rosenvialen.
Har tagit frön av lila malva och provsått dem. Malvafröna ligger i en ring och jag trodde att det skulle räcka att pilla isär dem och sedan så. Tydligen måste man "skala" dem också för att de ska gro... Påverkar det förvaringen om jag "skalar" dem?
Myskmalva och klätt vill inte gro, behövs kylperiod? Har sått dem i fuktigt hushållspapper i burkar som står i fönstret.
/sollan
Fenja
Krassefröna kan du ta in när de blivit stora nog och lägga på tork inomhus så mognar de. Fröer i skidor ska mogna i skidan, när den är torr kan du krossa skidan och ta ur fröerna (rosenvial). Låt skidorna bli so stora som möjligt innan du tar dem.
Malvan kan nog behöva en kylperiod, ställ in sådden i kylskåpet ett par veckor eller direkså i rabatt nu. Jag har aldrig "skalat" mina malvafröer och de gror snällt.... Antagligen är det samma med Klätten, jag direktsår mina på hösten och de gror.
Mvh
Fenja
Sollan
Tack!
/sollan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon