Full version: Täckbark & tjäle
Betty
Hej! Jag har fått rådet att lägga ett lager täckbark (inte barkmull) ovanpå mina nerklippta rostangripna pioner. Men jag tvekar lite... har en misstanke om att tjälen stannar kvar längre under barklagret på våren. Oroar jag mig i onödan, vad tror ni?
unsure.gif
KURT
Täcker man med något så bör det ju inte bli så djup tjäle. När det sedan tinar på våren så kan möjligtvis täckningen minska solinstrålningen något, men det är vatten som är effektivast på att tina tjälen på våren. Så jag tror inte att tjälen bli kvar längre av täckning.
carren
Hej Betty! Har tyvärr inga idéer, däremot tänkte jag fråga om du vill dela med dig av dina smile.gif 6 st pioner här hos mig har rost och jag har klippt ner dem alldeles nyss men funderat på om det går att göra något mer för att mota rosten. Har du lust att dela med dig av de råd du fått?
Betty
Hej carren! Visst delar jag med mig, sen får vi hålla att om vi inte blir av med pionrosten så att den åtminstone minskar! smile.gif
Det första rådet jag fick var att klippa ner allt bladverk och sedan strö vedaska över stubbarna.
Det andra rådet var att först klippa ner allt och sedan täcka med ett två centimeter tjockt barklager.
Jag har kombinerat de båda förslagen, klippt ner - strött vedaska - täckt med bark.
Tyvärr har jag inte hört att någon har lyckats bli av med rosten helt och hållet. sad.gif
Pionrost är ju en svampsjukdom och sporerna finns i jorden så jag funderar om det kanske skulle vara idé att byta ut jorden, men det låter bara för jobbigt...
Betty
Man kanske skulle prova Kajsas recept mot rosrost nästa sommar...? Det kan ju knappast skada... unsure.gif
Kopierade Kajsas recept i en annan tråd:
Blanda 1 flaska atamon 250 ml, 10 l vatten, några droppar diskmedel. Spruta flera ggr från tidiga våren, den här egna blandningen kan man även ta mot svartfläckssjuka.
Betty
CITAT (Betty @ 23-09-2004, 22:10)
Hej carren! Visst delar jag med mig, sen får vi hålla att om vi inte blir av med pionrosten så att den åtminstone minskar! smile.gif
Det första rådet jag fick var att klippa ner allt bladverk och sedan strö vedaska över stubbarna.
Det andra rådet var att först klippa ner allt och sedan täcka med ett två centimeter tjockt barklager.
Jag har kombinerat de båda förslagen, klippt ner - strött vedaska - täckt med bark.
Tyvärr har jag inte hört att någon har lyckats bli av med rosten helt och hållet. sad.gif
Pionrost är ju en svampsjukdom och sporerna finns i jorden så jag funderar om det kanske skulle vara idé att byta ut jorden, men det låter bara för  jobbigt...

Lyfter fram en urgammal tråd bara för att tala om att
metoden Nerklippning+vedaska+täckbark faktiskt fungerar mot pionrost! biggrin.gif
I år finns inte en endaste liten rostfläck på någon mina pioner! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon