Annika Ljunggren
18-02-2003, 18:39
Hej!
Tänkte ha tomat (Tiny Tim) och paprika (California Wonder) på min inglasade terrass. Är det någon som vet hur många plantor man kan ha i varje kruka och hur stora krukor man ska ha?
Är helt ny på detta så jag tar tacksamt emot andra tips också...
Finns det kanske något annat som är ätbart och gott som man kan ha där ute? Den är i söderläge.
Mvh
Annika
Åsa, mälardalen zon 2
18-02-2003, 19:04
En planta i varje kruka brukar vara bäst, ofta brukar man ha en tomatplanta i hink på 15-20 liter men Tiny Tim är ganska liten så man brukar kunna ha kruka på ungefär 5 liter. När det gäller paprikan skulle jag ta 1 planta till hink på åtminstone 10-15liter.
Malabarspenat (Basella) är en klätterväxt som vill odlas på varmt ställe som också ska gå bra att odla i stor kruka/hink, passar bra i woken, själv ska jag prova den i 20 liters hink iår.
Chilipeppar kan du odla som paprikan.
Gläm inte vädra och skugga blir det för varmt kan man få problem med pollineringen pga att pollenet dör, ex. hos tomat dör pollenet på många sorter när det går upp mot +32C.
Många kryddväxter brukar gå bra att odla i söderläge. I söderläge kan man behöva lite större krukor som inte torkar upp så snabbt.
Annika Ljunggren
18-02-2003, 19:25
Tack så mycket för svaret!
En liten fråga till bara... När kan man ställa ut dem? (Zon IV)
Mvh
Annika
abborrmaster
18-02-2003, 19:33
man kan ha flera oxå... Var ju nån på forumet som skördat såna som var tre eller fyra i samma kruka och inte hade näring på eller nåt sånt...
Åsa, mälardalen zon 2
18-02-2003, 19:37
Det är lite olika på olika växter ex. tomat kan få frostskador om det går under +7C även paprikan är ganska köldkänslig.
Malabarspenaten är ännu mera köldkänslig så där bör det nog inte gå under +10-15C.
Har du kryddväxter som ex. Rosmarin, dragon, timjan, isop och liknande så klarar de sig ofta bara det är frostfritt + växterna är avhärdade innan de lämnas ute dygnet runt. Basilika däremot vill gärna ha temperaturer över +10-12C.
Glöm inte avhärda växterna både vad det gäller temperatur och ljus. Har du drivit upp växterna inomhus så bränns de lätt sönder i soligt läge utomhus om man inte avhärdar växterna först. Avhärdning: Ställ ut växterna några timmar på dagen till att börja med i skuggigt skyddat läge ev. med fiberduk, låt sedan växterna stå ute lite längre tid varje dag och vänj växterna sakta vid lite ljusare läge, en 2-3 veckor bör man beräkna att avhärdningen tar.
abborrmaster
18-02-2003, 20:09
CITAT (abborrmaster @ 18-02-2003, 19:33)
man kan ha flera oxå... Var ju nån på forumet som skördat såna som var tre eller fyra i samma kruka och inte hade näring på eller nåt sånt...
paprika altså... inte tomat
e_sedell
18-02-2003, 20:34
Man kan ju odla i ganska små kärl, bara man ger ordentligt med näring och vatten. Jag ska testa att odla tomat, gurka, melon, balsampäron och lite annat i 10 l hinkar i växthuset i år. Hinkarna ska vara nedgrävda är det tänkt. Sen ska jag givetvis ge näring.
Ingrid på Västkusten
19-02-2003, 09:40
Kan man odla hydroponiskt behöver man ännu mindre kärl :-) himla häftigt när man tänker efter!
Hälsar ingrid
e_sedell
19-02-2003, 10:21
ja man kanju odla direkt i vatten om man vill. Jag och pappa har pratat om att försöka oss på fiskodling, med biologisk rening i så fall. Då får man ju fina grönsakerpå köpet

....men det är ännu bara på diskutions stadiet ännu, jag måstegöra alla andra 78 projekt klara först!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.