Vitsippan
21-09-2004, 08:44
Hej!
Någon som vet vad de små gröna sindeldjuren som ibland attakerar krukväxter och hur jag bekämpar dem?
Jag vet med mig att jag nog har vattnat just denna växt för mycket och det är kanske därför dessa varelser kommit. Jag har duschat växten och det såg bra ut men imorse upptäckte jag att de var tillbaka. Har väl antagligen inte fått bort allt. Jag ät mycket förtjust i min gröna bladväxt så jag skulle ju gärna vilja rädda den.
Kan någon hjälpa?
är det inte bladlöss du har fått tror du?
har aldrig hört om gröna spindlar men vem vet?
testa med att spruta såplösning eller provado pro så får du se om dom försvinner
ps. välkommen till forumet
tallmon
22-09-2004, 15:47
Hej!
Jag tycker det brukar funka bra att bara duscha växterna under kökskranen, när man sätter den i duschläge. Men det kan vara läge att göra det 2-3 gånger med en dag i mellan. Ibland när man kör med såpa eller liknande så inbillar jag mig att det blir kvar lite för mycket på växterna till deras förtret!
Mvh,
/Hans
AndreasBK
24-09-2004, 20:59
Är väl någon typ av kvalster? Själv har jag små röda med vita ben.
Bladlössen går att ta död på genom att duscha växten i ungefär 50 gradigt vatten (så att det känns varmt). Annars finns en blandning av såpa, rödsprit och vatten (har inte proportionerna i huvudet) som man kan spruta på, tar nog död på det mesta, även sköldlöss.
De små vanliga giftpinnarna kan säkert ta död på dem också.
Lycka till.
MVH Andreas
Åsa, mälardalen zon 2
24-09-2004, 21:03
Kvalster/spindeldjur har 8 ben (insekter har sex), har krypen 8 ben fungerar inte provadokapslarna. Det enda medel som rår på spindeldjur/kvalster är Provado plus sprayen som innehåller Imidakloprid.
solan_2
24-09-2004, 22:54
Hej Vitsippan!
När det gäller såpa så kan du besruta såplösning på dina krukväxter utan
att det gör skada.
Du kan även ha lite såpa i blomvattnet! Det gör att växterna blir grönare
sägs det. helt ofarligt för växten. Har prövat själv!
MVH Solan
Dan i Nacka
25-09-2004, 10:17
Ett recept med grönsåpa/rödsprit som användes på änglatrumpeter i Gröna rum senast:
1 kapsyl rödsprit
2 kapsyler grönsåpa
1 liter vatten
Har inte själv provat.
Vänliga hälsningar
Dan
AndreasBK
25-09-2004, 11:16
Där kom receptet också.
Har provat och funkar riktigt bra på det mesta.
OBS OBS!!!!! SE TILL ATT INTE FÅ LÖSNINGEN I/PÅ JORDEN FÖR DET KAN TA KÅL PÅ VÄXTEN! OBS OBS!!!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.