Mi70
Var i helgen i Östergötland på exkursion (se långt inlägg i småprat och fler bilder), bland annat i Alvastra och i Vadstena, som båda inrymde klosterträdgårdar. Där hittade jag två växter jag inte kände igen, vet du vilka de är? Blomman blev jag nyfiken på då jag nyligen såg den i min egen trädgård, fastän jag aldrig tidigare sett den. Är det ett ogräs?

Den andra växten hade en stark lukt, och jag tog några frön från den.

Helen i Piteå Zon 5
Den första bilden tror jag är Höstanemon. /Helen
Fenja
Den andra skulle kunna vara någonsorts ruta...
Mvh
Fenja
Helen i Piteå Zon 5
Ja, just det!!! Det andra kan vara vinruta Ruta graveolens kanske? /Helen
Kajsa

Jag tycker att höstanemonen är lik den jag har " September charm " heter den och blommar nu.
Mi70
Tack för svar, jaha, så man har en höstanemon i trädgården som aldrig förr visat sig........ smile.gif

Förmodligen har jag förra året rensat bort den som ogräs innan blommorna visade sig. Fick en massa växter av min mamma och den fanns nog med där.

Men den andra växten, en ruta? Luktar de verkligen då? De kanske de gör..... unsure.gif

Denna hade en mycket stark doft, och då man gnuggade fröna i handen för att känna doft, kändes det nästan starkt i händerna.......? Jag får väl sätta fröna och se vad som tittar fram!
Ingo
Det där med lukten stämmer bra på rutor. Många växter i den familjen innehåller aromatiska oljor som ger skarp lukt när de gnuggas.
*22many*

Så här ser (såg) mina höstanemoner ut i år. Plantan kommer från Danmark, men den verkar trivas utmärkt vid min södervägg smile.gif . Den har blomamt i nästan 2 månader wub.gif , men nu börjar den ge upp.
Ewa L
CITAT (22many @ 22-09-2004, 15:03)
Den har blomamt i nästan 2 månader wub.gif , men nu börjar den ge upp.

Säg åt den att läsa din signatur! tongue.gif
*22many*
Den lyssnar inte på det örat tongue.gif , men jag har verkligen haft glädje av den länge, länge. Till våren måste den delas på något sätt, annars tar den över hela rabatten inkl vinrankan sleep.gif .
Vitsippan
Jag fick anemoner mitt i sommaren och undrar om någon vet om jag behöver täcka dem på nåt vis i vinter. De är helt underbart fina men man får passa sig för de tar gärna över rabatten. Jag grävde i helgen upp en 2x6 meter rabatt med bara anemoner. Tufft ska jag tala om... puh.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon