Full version: Dan-sheng?
ester
Eller fattigmansGinseng? Vad har man den till? Jag har en stor och slingrig planta som blommat i massor hela sommaren. Den luktar PYTON! Ska man använda den till något eller ska man bara ha den? Behöver man kanske skaffa något åt den att klättra på eller ska den vara marktäckande?
Helen i Piteå Zon 5
Jag har mina Fattigmans Ginseng (Codonopsis pilosula) klättrande, den ena i ett armeringsjärns soligt och den andra klättrande runt en björk som jag har en plantering med torvblock under. Mina kommer inte igång med någon blommning förrän på sensommaren, men klockorna är ju så små så man ser dom ju nästan inte utan man måste titta noga, för dom är väldigt vackra och att den luktar pyton har jag aldrig känt. Tycker den är en lättodlad perenn, som trivs i alla lägen och kan klättra högt och är fin i både blad och växtsätt. /Helen
http://www.odla.nu/album/data/helen/950_p17469.jpg
fiffigafrun
Helen, är detta alltså en klättrande perenn som funkar i z5-6?! Låter helintressant. Hmm, har du några fröer att sälja ev? Hade Bjursberit den här också? Minns ej att jag såg den hos henne.

Hur hög blir den? Läge och jord? Blommorna verkar väl inte vara så stora men såg fina ut när jag sökte på Google.

/Karin
Helen i Piteå Zon 5
Jo, det är en klättrande perenn som funkar hur lätt som helst i vår zon. Nej, Berit har den inte. Den här fattigmans ginsengen frösådde jag första gången för flera år sedan, har nu bytt hus, så då har jag sått den även här. Du kan placera den i stort sett var du vill, i vilken jord som helst, jag har haft mina i alla lägen och det funkar. Fröna har jag köpt från Impecta, sås inne, plantera ihop några plantor sedan då du skolar om och ut i rabatten under sommaren. Det står att den blir ca. 75cm, men det stämmer inte, utan hos mig så blir varje ranka ett par meter. Har även haft den i en torvplantering under en zembratall, och den klättrade snällt upp och försvann in i barren. Blommorna är väldigt små så du får titta noga, men när du väl ser dom så är dom otroligt vackra. Ja, jag rek. då den, tycker den är jättefin. Det syns ju inte så bra på min länkade bild, men du kanske får en liten uppfattning./Helen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon