Full version: Vågar man slarva
Helen B
Jag hade tänkt att bara lägga på en markduk på jorden (har grävt bort allt gräs) och sedan direkt på med grus. Min man tycker att man ska lägga på stenmjöl som ska vibreras hårt med padda och sedan lägga gruset.
Men det känns så himla omständigt
wacko.gif
Det är ju inte precis en gång som man nöter på hela dagarna.
I alla fall så menar han att gruset kommer att tryckas ner och försvinna i jorden så småning om...men jag har ju markduk och dessutom är jorden ganska hård.
Någon som vet mer vad jag bör göra?
Det skulle vara så skönt om jag kunde slarva rolleyes.gif i alla fall bara lite, lite....
vickeva
Vi har slarvat , om du nu kallar det för slarv, jag tycker att det var ganska ordentligt jag... wub.gif , men jag kan ju inte svara på om det håller i en massa år, eftersom vi gjorde det i våras...
När du säger grus, vad menar du då?
Helen B
CITAT (vickeva @ 21-09-2004, 19:11)
Vi har slarvat , om du nu kallar det för slarv, jag tycker att det var ganska ordentligt jag... wub.gif , men jag kan ju inte svara på om det håller i en massa år, eftersom vi gjorde det i våras...
När du säger grus, vad menar du då?

Jag tycker väl inte att det är slarv, däremot min käre make smile.gif
Med grus menar jag vanligt snyggt grus man brukar ha i gångar. Inte stort och vasst.
kerstin z5-6
Om det är duk under försvinner inte gruset ens på degig lerjord -jag har sån .. däremot bör du ta till 5 cm tjockt så det går att kratta för det blir frösådder i det ..
men det duger bra till en sådan gång du beskriver
Vill han padda .-låt han ..smile.gif
MariaS
Eftersom jag bor ihop med en som vet allt om grävning, bärlager, frostfritt osv, kan jag tala om att vår parkering består av: 15cm utgrävd mark (stenhård lera inunder) fiberduk och 15cm 0-18mm material. vi har nu kört och parkerat bilar på denna parkeringen sedan 1987, utan att den har sjunkit eller behövt fyllas på. Ska du däremot bygga ett hus ovanpå, eller sätta sten, är det helt andra normer som gäller, men för en grusgång är detta till största delen det tillvägagångssätt som används.
Så varför arbeta i onödan om det inte behövs.

MariaS
Helen B
Era svar låter toppen. Nu har jag verkligen en del argument för att det funkar biggrin.gif
Jag tror nog att min man är lika glad som mig att slippa padda!
Ingrid på Västkusten
Helen, vi har slarvat med och överlevt en vinte roch det fungerar hur bra som helst ;-)

vår jord precis där är HÅRD!
Ingo
Padda gör bara nytta om man ska toppa med sånt som blir fult om det sätter sig ojämnt under, t ex asfalt, marktegel, plattor. Grus är det ju bara att kratta till. I allra, allra värsta fall kan man få fylla på mer grus nån gång men det är ju enklare än att hyra och frakta hem en padda.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon