Full version: Vad är en kallbänk?
carren
Då och då dyker det mystiska ordet "kallbänk" upp här på Odla. Det låter lite proffsigt så där och jag har nästan lurat ut att en sådan skulle vara finamang för att övervintra mina lavendelsticklingar i...om jag nu bara kunde lista ut vad en kallbänk är för något, förstås! Snälla, kan någon förklara vad en kallbänk är och vad man har den till? huh.gif
fjodor
En bänk som man får hemmorojder av om man sitter för länge!!!!

biggrin.gif laugh.gif tongue.gif ohmy.gif

Förlåt mig.....

Man skiljer den från en varmbänk: En låda som man odlar i. ofta med glas på. I en varmbänk har man grävt ner obrunnen gödsel som förmultnar och därigenom ger i från sig värme = varmbänk.. Ingen obrunnen gödsel= kallbänk, dvs du får förlita dig på solen och väderleken helt och hållet!!!
kerstin z5-6
I kallbänk kan du -så perenner och senare ettåringar för utplantering
När de flyttat sår du om du vill ,grönsaker som sallad , rädisor kryddor
Sen när de frusit bort gräver du ner småväxter i krukor i jordbädden
Och sen börjar det om smile.gif
Anita S
Min kallbänk är en rektangulär skapelse av lecablock. Jag har grävt ner understa raden till hälften. Därefter ytterligare ett varv. 3:e varvet gjorde jag enbart i bakkant (för att mitt plasttak, som ligger på, ska luta mot söder, för att få in sol och för att snö och regn ska rinna av). Jag grävde ut lite i botten och kollade med ett vattenpass att det blev vågrätt. Därefter la jag i en pressening som jag lär gå upp en dm på sidorna. Sedan fyllde jag med 5 cm sand. Klart. Nej föresten, vatten måste fyllas på (ganska mycket) så att det blir en vattenreservoar till alla de krukor som du gräver ner en bit i sanden. Leca blocken är enkla att jobba med och så issolerar de och jag tror att de hjälper till att utjämna temeraturen dag och natt.
Anita.
Betty
Jag har gjort ett par kallbänkar av pallkragar, två på varann. Markduk i botten och på det ca 20 cm sand, lock har jag sågat till av plasttak:BILD Jag gräver ner småkrukor med ettårings- och perennasådder i kallbänkarna, väldränerat och bra! smile.gif Jordgubbsland och kryddland har jag också i pallkragar.BILD
carren
Ahaaa, då var jag lite på rätt spår i alla fall! Tack så mycket för svaren!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon