|
Caprice
22-09-2004, 00:11
Någon som byggt en liten bro, och har bild att visa...? Vill bygga en till våren, kanske 2 meter lång, 50cm hög..... Ska gå över en liten bäck...
Caprice
Titta i mitt trädgårdsalbum, där finns min "Mo"bro. Den är för kort att kallas Monetbro.... /sollan
Du kan kolla i mitt album oxå där finns en liten bro. Ganska lätt att fixa. Hör av dig om du vill veta mer.
Mvh T955i
Caprice
22-09-2004, 16:06
Sollan..! t955i...!
Ni får gärna berätta hur ni gjort...?
Har hört att det finns färdiga "balkar" att köpa, som är bågformade, som man kan bygga på...
Eller har ni fixat själva...?
Caprice
Kan ni inte lägga upp era bilder. Använde ni er av tryckimpregnerat trä? Jag hade nämligen också tänkt bygga en. Med hjälp av limträbågarna ifrån "Coop". Men har lite funderingar vad som gäller med tryckimp. Hur länge man ska vänta innan man kan måla det samt vad man gör med de öppna kanterna som blir när man sågar upp gångplankorna. Hur ska man behandla dessa?
//Mvh
Det var sambon som byggde bron men jag kan ju försöka beskriva ändå. Alla konstigheter får tillskrivas mig och inte sambon! Han tog tryckimpregnerat virke (fråga inte om dimensioner....) kraftigare var det till underdelen av bron i alla fall. Han mätte hur lång bron skulle vara och sågade upp 2 bitar. Sedan ritade han ut profilen av undersidan (de som bildar själva bågen) och sågade ut dem. 2 st. Vår bro är ju inte särskilt lång så jag tror inte han förstärkte den. Det kanske behövs om bron blir längre. Hur böjd bron kan bli regleras av "höjden" av virket. Sedan sågade han upp virke av tunnare dimensioner och skruvade fast dem uppepå böjen, det bildar själva gådelen. Bredd bestämmer man själv. Vi har endast oljat in vår bro (extra mycket runt ändvirket) och den har fungerat fint, den åldras i färgen precis som ett altandäck. Var det någon som begrep vad jag försökte beskriva...? /sollan
Hej. Jo jag har använt bågarna från COOP och det funkade alldeles utmärkt.
Satte ett par-tre stabiliserande tvärbalkar mellan dessa bågar, sedan var det bara att skruva dit trallen. Smetade på olja avsedd för trall, ändträt stoppade jag helt sonika ner i oljebyttan ett tag så det fick suga upp tillräckligt, sen var det klart. Det var förvånande enkelt, och väldigt stabilt, vi har stått fyra ganska kraftiga pers på och den har inte gett vika en tum.
Viktigt att tänka på om man har fisk i dammen är att ta bort bron den dagen man skall olja in igen, tror inte dom mår så bra av oljan som man garanterat kommer spilla i dammen isåfall. Nog viktigt även om man inte har fisk, finns ju andra djur som inte mår så bra av oljan.
Mvh t955i
gammelnalle
23-09-2004, 21:28
Jag har inget vatten i min trädgård (förutom det vår Herre pådyvlar oss  ) men jag vill ändå TACKA all ni som delar med er med bilder och "byggbeskrivningar", även om jag aldrig kommer att bygga en bro så bär jag ändå med mig den teoretiska kunskapen...... Snygga album har ni också (avis,,,, vadå , JAG???  )
vickeva
23-09-2004, 21:37
CITAT (gammelnalle @ 23-09-2004, 22:28) Snygga album har ni också (avis,,,, vadå , JAG???  ) Men Nalle då, varför har du inget album???
gammelnalle
24-09-2004, 16:29
CITAT (vickeva @ 23-09-2004, 22:37) CITAT (gammelnalle @ 23-09-2004, 22:28)
Snygga album har ni också (avis,,,, vadå , JAG??? :wacko: )
Men Nalle då, varför har du inget album??? ja, vofför de?? och det är inte ALBUMEN i sig som jag är avis på!! men skall man ha ett album: 1. Då måste man ha nå´t att visa upp vilket innebär: 2: Man måste SKÖTA om sin trädgård (min ÄR en trädgård- ni verkar ha blom-gårdar) så att det blir fint på bild.. (Fick kalla kårar när jag såg polisens perfekt skötta trädgård i "Gröna Rum" ... INTE av vällust..) 3. Måste ha blick för "kamera-komposition" 4. Måste ha en digitalkamera! (skall önska en till nästa gång jag fylller 50 ?) 5. Har även förstått att det tar tid att sortera och lägga ut SNYGGT!! men lite avis får jag väl vara Trevlig helg på er alla!!!
CITAT (gammelnalle @ 23-09-2004, 22:28) Jag har inget vatten i min trädgård (förutom det vår Herre pådyvlar oss  ) men jag vill ändå TACKA all ni som delar med er med bilder och "byggbeskrivningar", även om jag aldrig kommer att bygga en bro så bär jag ändå med mig den teoretiska kunskapen...... Snygga album har ni också (avis,,,, vadå , JAG???  ) Du skulle se baksidan! Vi pratar ca 2000 kvadrat! Där har vi absolut inte tagit fram kameran ännu, bara städredskap i form av kompaktlastare, grävmaskiner, lösflak att lasta skiten på. Planeringen ligger på "loftet" och vilar ännu så länge. Lösningen skall ju helst bli snygg OCH lättskött. Men visst finns det drömmar om vinterträdgårdar med tropiska växter, soluppvärmda bubbelbad och liknande. Så visst är ni välkomna med förslag.... MariaS
fruberglund
25-09-2004, 19:49
CITAT (gammelnalle @ 23-09-2004, 22:28) Jag har inget vatten i min trädgård (förutom det vår Herre pådyvlar oss  ) men jag vill ändå TACKA all ni som delar med er med bilder och "byggbeskrivningar", även om jag aldrig kommer att bygga en bro så bär jag ändå med mig den teoretiska kunskapen...... Gammelnalle, du kan väl bygga en bro ändå? Vi har inte heller vatten eller damm i trädgården men fundear ändå på att bygga en bro. Man kan väl bygga upp ett par "trädgårdsöar" med en bro emellan utan vatten eller hur?! Jaja, ännu ett av mina "drömprojekt" som antagligen ändå aldrig blir av...tid och pengar verkar alltid saknas
fruberglund
25-09-2004, 19:51
CITAT (MariaS @ 23-09-2004, 20:37) Min bro är totalt 420cm från ände till ände, och tog endast fyra timmar att snickra till. FYRA TIMMAR.....ojojoj vad jag är imponerad!!! Den var ju superfin!!! Vad avis jag blir
Måste väl be att få tacka gammelnalle för sina utomordentliga kommentarer. Resultatet har nu blivit en ritning på en del av de oplanerade 2000 kvadraten, varmed just en bro mellan två trädgårdsdelar blev inritad. Så i två dagar har det nu rivits och slitits, pålats och ritats på marken så arbetet kan påbörjas. Får väl nämna att det blir nog en timmrad gäststuga i så kallad suterängmiljö... En stor jordkulle måste grävas ur, så att verandan till stugan kommer i höjd med gräsmattan på andra sidan diket, som skär vår tomt i diverse olika delar. På en annan sida blir det en gärdesgård med Tayberry. En rabatt, varvad med doftpion och vinbär på stam, får liksom rikta in en gång mot en bro över det där diket på en annan plats osv.... PLANER. Tur att man har lite skog kvar på tomten att hämta virke till... Annars får vär klarbärsträden hjälpa till. De är ju ändå halvdöda MariaS
Såg att tidningen "Gör Så Här" har en beskrivning av en bro i trädgården från nr 8 2004. http://www.gorsahar.com/Crosslink.jsp?d=314&a=4362
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|