Full version: En konstig fråga?
Alexandra
<Har en fråga som kan verka konstig men som jag aldrig ha fått något svar på, nämligen hur länge en pelargonplanta kan bli. Om man skär ner den varje år och sköter den kan man ju ha den ett par år har jag hört. Sedan så lär den bli Träig och förvuxen...men KAN man nu fortsätta odla den år in och år ut om man vill??? Hur länge har ni era pelargoner? Kanske nån på forumet har rekordgamla pellisar hemma rolleyes.gif ?
Fialotta
Mina mårbackapelargoner
har jag ärvt av min mamma för 5 år sedan hon hade dom säkert i 10 år
vad jag vet... klipper man dom och pysslar efter vintern så blommor dom så tacksamt år efter år rolleyes.gif
e_sedell
Min faster har en pelagon som hpon har haft i säkert 15 år, den har hon ärft av sin mamma. Hon hade den i 10 år själv. Så den är altså minst 25 år. Det är en mårbacka, den har inte blivigt omplanterad på 10 år, minst. Den har bara fått lite hönsjödsel uppe på jorden varje år. wub.gif
Ingrid på Västkusten
Pelargoner kan bli buskar och extremt gamla men det beror helt på sort. Oftast är dem man knycker på typ kanarieholmarna de sorterna som kan bli bra buskar - men man kan ju även välja sort såsom engelska eller scented leaf etc etc.

Hälsar Ingrid
Alexandra
Kul att de kan bli sååååå gamla! Jag trodde faktiskt att man var tvungen att ta skott minst vartannat år och att slänga moderplantorna eftersom dessa ändå skulle dö.... wacko.gif Jag har nog slängt en himla massa pellisar under årens lopp. Suck!
Annki
Gamla "svärmorsmor" Selma hade en pelargon - rosa mårbacka - som täckte ett helt fönster. Den hade nog aldrig blivit beskuren, utan fick kringla iväg som den ville. Men grann var den! Ca 1,75 hög och 1,50 bred. Och enligt utsago 30 år gammal. Den gillade livet! Pelargoner strävar efter att få bli stora buskar. Jag försöker efterkomma deras önskemål i mån av utrymme. För de är härliga, när de får bli stora.
eva-louise, S-Halland
Hur blir de om du inte beskär? Jag vill också ha stor maffiga buskar som man ser i en del inglasade altaner. mvh Eva-Louise
Annki
De jag försökt låta bli att beskära har blivit knotiga träd. Inte så täta som man skulle önska. Det som gör det nästan omöjligt att låta dem växa som de vill är bristen på utrymme inomhus innan det är dags för utplantering.

Men man kan fuska! sleep.gif Samplantera många plantor i samma kruka, så ser det ut som en stor buske! Ingen lär gå och rota under bladen för att kolla hur många plantor det är! Men då får man inte göra som jag gjorde ett år, då jag samplanterade slarvigt uppmärkta övervintrade pelargoner. När de började blomma, visade det sig att en laxrosa åkt ned i samma kruka som två röda! Den busken lurade ingen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon