Full version: Alocasia "Polly"
*22many*

Har just inhandlat denna vackra växt i min matbutik wub.gif . Tyvärr fanns inga skötselråd med sad.gif . Vet någon hur man sköter den och vilket väderstreck den föredrar wink.gif . Den heter Alocasia "Polly".
Sulawesii
Det ända jag vet är att den vissnar ner på vintern, men övervintrar med rhizom eller knöl i jorden.
estet
Åh, den är fin! Har haft en i flera år tills den tacklade av förra vintern pga flyttning.

Den vill ha det ordentligt ljust men ej direkt solljus, varmt och hög luftfuktighet, jorden ska vara blöt, utom på vintern -bara fuktig.
Undvik drag, kalla rum, element. Obs, växtsaften kan ge hudirritation.
Så står det i min krukväxtbok "kruka inne".

Mitt exemplar klarade av att stå ovanför TV:n & ett elelement i ett söderfönster som var dragigt. Duschade den ofta. smile.gif
*22many*
Tusen tack Estet, jag ska försöka att få den att överleva rolleyes.gif . På sommaren blir inneväxterna så misskötta sad.gif för då tar växthus och rabatter helt överhanden. Sedan måste man börja om från början inne varje höst tongue.gif . Jag hittade faktiskt lite information i en bok på jobbet = biblioteket. Där stod ungefär samma sak som det Du skrev. Boken heter Krukväxter från jordens alla hörn och är skriven av Susanna Rosén. Läs den - eller rättare kolla alla fantastiska bilder av Anna Skoog! biggrin.gif Man vill köpa hem allt ...
kryddan
Jag har också en som jag lyckats få att överleva ett tag - efter att ha tagit död på några ex unsure.gif Den gillar som sagt fuktig luft så jag kör med tallriksmetoden - men min får spinn lite då och då iallafall. Jag duschar den eller torkar bladen regelbundet med fuktigt papper och då verkar den klara sig.
zaaritha
Ja det bästa är att duscha mycket!
Hade en, som tynade bort, för 5-6 år se´n. Köpte en ny--o den verkar trivas bra--den har blivit stor, den är nu ca 60 cm.
Den är fin!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon