Full version: Citrongräs
mulle
Jag sådde citrongräs i våras och sitter nu med en rejäl buske. Fröpåsen med råd om skörd är dessvärre som bortblåst.
Alltså - vad gör jag härnäst för att bäst ta tillvara denna förnämliga krydda?
Mulle
CallEva på Öland
Hej Mulle!
Skulle precis skicka samma fråga..två själar samma tanke

Calle på Ön där tranor och lök trängs på fälten
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tar in mitt citrongräs som sitter i krukor och har dem inne i fönstret i rumstemperatur över vintern, visst blir det lite risigt över vintern men det överlever, sval+ ljus förvaring är nog det optimala. Såg på morgon-tv någon som sysslade med örter och hon hade frösått sitt citrongräs och hon torkade det i knippen, gräset användes sedan ungefär som lagerblad men man tog bort gräset innan man serverade maten.

Det frösådda citrongräset är dock inte samma art som säljs i matvarubutiken så det får inte de där riktigt tjocka stjälkarna. CVill man ha de där tjocka stjälkarna så rotar man de som finns i affären (ifall man hittar riktigt färska exemplar)
CallEva på Öland
Hej Åsa!
Tack för tipset, får nog bli torkning i år, se ganska lessna ut redan...

Calle på Ön
mulle
Tack för svaret - jag skall försöka övervintra gräs"båskan"!
Mulle
Eiros
Hej!
Jag har haft mitt citrongräs i tre el fyra år nu och har också övervintrat det inomhus, vid ett fönster där elementet inte är på. Första åren var det ju inga tjocka stjälkar, men nu kan de nog mäta sig med dem man kan köpa i affären. Jag rensar ur de skräpigaste och längsta stråna, klipper dem i småbitar och använder som te. När jag använder det i matlagningen har jag längre bitar som går lätt att ta bort före serveringen
lena:-)
Hej på er, mitt citrongräs satte jag i våras. Jag tog citrongräs från affären och satte i vatten. När det rotat sig planterade jag i sandblandad jord. Nu har jag tagit in krukan och den står i ett soligt fönster, elementet är avstängt. Nu verkar det som om det fått nån typ av löss, trips e dy. Bladen blir gulgruna och torra. Det kryper runt små rackare som ser ut som trips fast dom verkar vara mer bruna. Vad gör man? Ut med eländet? Bredvid gräset står en Chiliplanta som jag tänkt att övervintra också, den kan ju få samma elände. ..Om man har sånadär ohyrepinnar så kommer ju giftet i gräset och går väl inte att äta misstänker jag. Såpvatten med rödsprit, hjälper det kanske. Nån som har en susning om vad det är att göra? blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon