Godismonstret
De fick inte ens ett uns till knoppar. Vad ska jag nu göra med plantorna? De har fått gröna blad men inte vuxit så mycket under sommaren. Ska jag klippa ner dom nu och ta in för vinterförvaring redan? Eller ska jag vänta tills frosten tar dem och sedan ta in dem? Tacksam för hjälp.
Christer i Falköping
Vänta tills frosten tar dem.
Christer.
Eva i Skåne
Är det första gången du har dahlior? Otur isåfall unsure.gif att du inte fått se blommor. Det beror säkert på den kalla starten på sommaren.
Jag är dahliefantast och vissa av mina nya har inte börjat blomma förrän för några veckor sedan. Det är MYCKET sent i år. En del förodlade jag inne i kruka och de kom i blom betydligt snabbare, men det tar plats inne.

Låt du dem stå kvar ett tag till som Christer säger, men du behöver inte vänta tills det frusit om du ändå inte får några blommor i år, men vänta och njut av grönskan åtminstone.
Det är så attans kallt att gräva upp och klippa av sen när det väl blivit ordentligt kallt smile.gif så hade jag varit utan blommor på mina hade jag tagit upp dem en solig dag om en månad eller så wub.gif . Det beror förstås också på var du bor och när vi drabbas av första frosten.

Lycka till med nästa års dahlior wub.gif
Godismonstret
CITAT (Eva i Skåne @ 22-09-2004, 17:52)
Är det första gången du har dahlior?

Lycka till med nästa års dahlior  :wub:

De blommade för första gången förra året (samma år jag köpte dem) så jag har i alla fall sett hur de ser ut. Jag väntar lite till innan jag tar in dem och hoppas på bättre "tur" nästa år.

Tack!
*22many*
Jag satte för första gången någonsin dahlior i år smile.gif . Orsaken var nog att jag blev med växthus och kunde driva dem i det. De har blommat hela sommaren, men mot slutet ruttnade knopparna wink.gif . Vet inte vad det kan bero på, möjligen mycket regn mad.gif . Vi har fått nästan 100 mm på 1,5 vecka!
Nu är de bara gröna, men får stå kvar tills det blir dags att vinterförvara dem.
miss piggy
Jag hade också Dahlior på min balkong i år. Det var för första gången.
De var så fina när jag köpte dem men efter bara några veckaor såg de förfärliga ut.

De hade blivit angripna av gröna blomlöss som var jättesvåra att få bukt med. Efter såpabehandling var det inte mycket kvar av mina Dahlior. Bladlössen var dock veck....
Ett Dahlia-sklätt som endast fick två blommor på hela sommaren.....

Nu har jag kastat dem och tänkt -aldrig mera Dahlior.... mad.gif
kristerh
CITAT (miss piggy @ 23-09-2004, 09:17)
De hade blivit angripna av gröna blomlöss som var jättesvåra att få bukt med. Efter såpabehandling var det inte mycket kvar av mina Dahlior. Bladlössen var dock veck....
Ett Dahlia-sklätt som endast fick två blommor på hela sommaren.....

Nu har jag kastat dem och tänkt -aldrig mera Dahlior.... mad.gif

Du skulle använt provado pinnar som du sätter ner i jorden wink.gif
ge inte upp för det, satsa på att köpa frön till nästa år.
krister
Kajsa
Funderar på om du har dåligt med gödning i jorden? Du skriver att dom blommade förra sommaren, att det regnar gör inget, dom blir bara lite högre men blommar för fullt ändå. Köp kogödsel och vräk ner där du ska ha dom nästa vår, på tre stora dahlior tar jag 50 l kogödsel, varje vår. Så tror jag dahlior mår bäst nergrävda i rabatter, där dom får plats ordentligt.
Godismonstret
CITAT (Kajsa @ 24-09-2004, 16:36)
Funderar på om du har dåligt med gödning i jorden? Du skriver att dom blommade förra sommaren, att det regnar gör inget, dom blir bara lite högre men blommar för fullt ändå. Köp kogödsel och vräk ner där du ska ha dom nästa vår, på tre stora dahlior tar jag 50 l kogödsel, varje vår. Så tror jag dahlior mår bäst nergrävda i rabatter, där dom får plats ordentligt.

Ok, tack för tipset. Ska prova med det i vår.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon