ThomasJ
Hej alla.

Jag skall ge bort en present till en tjej som fyller 30. Hon säger att hon inte har 'gröna fingrar' och har inte så stort växtintresse, men jag tycker alla ändå borde ha fina växter hemma.. smile.gif
Så jag har tänkte ge henne något växande, en krukväxt av något slag är väl mest lämpligt. Har funderat på olika suckulenter av de lite mer 'träd liknande' sorterna..

Men hon har även två katter, och jag vill inte att de på något sätt skall fara illa om de får för sig att börja äta på växten.. Så en växt som tål katter och skall vara lättskött och gärna vara vacker. smile.gif

Har ni förslag, skriv eller lägg in en bild.. Den skall kunna köpas i Stockholmsområdet nu, då jag skall ge den till henne på söndag.. (kort om tid, jag vet..)

Tack på förhand..
/Thomas
renate
En Brudorchidee, Phalaenopsis . Jag tror inte katter äter eller tuggar på orkideer,mina gör inte det.
Dulcamara
Ett paradisträd - vore inte det något? Tåligt och lättskött, kan stå i fönstret i rumstemperatur året om (men om man vill få blommor på det skall det stå svalt över vintern), ser ut som ett vackert litet träd och växer sig så småningom ordentligt stort.
Orchid
Jag skrev ett inlägg för rätt så länge sen om lättskötta växter.
Försökte sätta ihop en liten lista på de mest lättskött växterna, ska se om ja kan hitta den o klicka fram den

mvh,
Åsa, mälardalen zon 2
Fallskärmsranka är ogiftig och lättskött och behöver inte så mycket vatten + den brukar ganska ofta finnas ute i butikerna.

http://www.dannesdjur.com/bilder/ceropegia...sandersonii.jpg
ThomasJ
Tack för svaren..

Orchidé är en bra idé. Det tänkte jag inte själv på.

Paradisträd tänkte jag också på. Även Sköldpaddstuva (eller liknande).

Tar emot fler förslag. smile.gif

/Thomas
ThomasJ
Tack Åsa.

Den var också fin. smile.gif

/Thomas
pejori
varför inte en garderobsblomma? fen tål allt utom förmycket vatten rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon