Finns det något speciellt man ska tänka på när man ska beskära en rätt så ung blodlönn som är 2-3 år gammal och börjar skjuta iväg lite för långa skott osv. Jag tror att det kan vara dags att klippa ner den snart nu eller är jag helt fel ute nu?
kristerh
23-09-2004, 10:16
vad är det för blodlönn du har? jag tror inte att du skall klippa den, om det är en sk japansk blodlönn så skjuter den långa grenar åt alla håll den kanske blir 1,5 m bred och inte så hög, men de växer väldigt sakta krister
Cilla
23-09-2004, 10:48
Om man ska beskära lönn är det bäst att göra i juli-augusti. I varmare delar av landet kan man beskära i september också.
Lönn brukar inte behöva beskäras för att bilda fina kronor eller täta buskage. Det är lätt att skära in problem. Man kan formbeskära och hålla trädet ungefär som en bonsai, men då utvecklar det aldrig starka grenar och man måste beskära årligen, minst en gång per år.
Om det är ett stamträd som skjutit skott utan sidogrenar kommer sidogrenarna på sorten lite senare, nästa säsong. Då ser det mindre spretigt ut.
bj_orn
23-09-2004, 17:05
tackar för värdefulla svar som vanligt cilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.