Full version: Gotlänningar!
mulle
För något år sedan visade Gröna Rum ett inslag från en trädgård på Gotland. Damen i inslaget berättade att hon med jämna mellanrum behandlar sina Rhododendronbuskar med något eftersom vattnet är extremt kalkhaltigt.
Vad detta något är uppfattade jag aldrig. Jag bor på kalkrika Åland och har egen brunn och skulle därför definitivt behöva någonting att sätta i vattnet. Jag gödslar givetvis mina surjordsväxter med rhodogödsel men det tycks inte räcka till.
Mina försök att hitta svar på nätet ger inte resultat och personalen på handelsträdgårdarna här hemma skakar bara på huvudet.
Därför undrar jag nu om ni har något medel i Sverige för extremt hårt vatten? Om inte, hur löser ni frågan på kalkrika grannholmen Gotland?
Mulle
kristerh
Kan man inte "sila" vattnet genom torvblock,,tror att det neutraliserar kalket unsure.gif det finns något medel i trädgårdshandeln som man blandar i vattnet innan man vattnar för att få bort kalket, kommer dock inte på vad det heter wink.gif har en flaska hemma, kan kolla det och återkomma.
krister
Pilken
Tja man kan ju neutralisera kalk genom att tillsätta saltsyra. Men då är det nog inte bara kalken du neutraliserar tongue.gif

Fast vänta nu! Har för mig att syran neutraliseras också om man har rätt mängd. Problemet är ju bara, Vart får man tag i saltsyra??? huh.gif

Annars är väl kristers ide´om silning inte så dum.
KURT
CITAT (Pilken @ 23-09-2004, 19:47)
Tja man kan ju neutralisera kalk genom att tillsätta saltsyra. Men då är det nog inte bara kalken du neutraliserar tongue.gif

Fast vänta nu! Har för mig att syran neutraliseras också om man har rätt mängd. Problemet är ju bara, Vart får man tag i saltsyra??? huh.gif

Annars är väl kristers ide´om silning inte så dum.

Citronsyra eller vinsyra brukar man använda till kalkrikt vatten, lite mildare än saltsyran!
Anita
Visst var det väl järngelat. Sen hade dom väl inte gjort rätt från början med torv. Var köper man järngelat?
alex
Ja... om man skulle försöka få det surt så är det nog bättre att testa med svavelsyra, det är ju dessutom lättare att få tag på("bilbatterisyra").Det är bättre för att det är billigare, och sedan så blir det ju Kalciumsulfat( CaSO4(gips)) som resultat sen, vilket sedan inte surar ner mer, då det är(åtminstone borde vara) neutralt, vilket kalciumklorid(CaCl2 (Vägsalt)inte är, som bildas av saltsyra+olika Kalciumsalter(t.ex. kalksten), då syran på något sätt till slut försvinner.

Sättet du skulle kunna använda det på är ju att du tar vattnet, droppar ned lite svavelsyra i det, sedan så kan du testa med ett phindikatorspapper, och titta hur surt det är, om det fortfarande är över 7, så häll i lite mer syra, och om det är under ja... 5 kanske? så kan du blanda din blandning av vatten, med lite syra i, med hårt vaten(dvs. ditt vatten) så att du får en blandning som har ett ph strax över 5.
kristerh
CITAT (kristerh @ 23-09-2004, 11:32)
det finns något medel i trädgårdshandeln som man blandar i vattnet innan man vattnar för att få bort kalket, kommer dock inte på vad det heter wink.gif har en flaska hemma, kan kolla det och återkomma.
krister

Har nu kollat i förrådet och hittat flaskan som heter: P H Balans
gör hårt vatten mjukt och är till för ömtåliga och kalkskyende växter,
tillverkas av bröderna nelsons art nr 5800.
krister
zerre
@kristerh

Finns det möjligtvis någon innehållsförteckning på flaskan? Ibland betalar men multum för saker i en flaska som man kunnat blanda själv för en spottstyver...
Mest nyfiken smile.gif
kristerh
CITAT (zerre @ 27-09-2004, 12:15)
@kristerh

Finns det möjligtvis någon innehållsförteckning på flaskan? Ibland betalar men multum för saker i en flaska som man kunnat blanda själv för en spottstyver...
Mest nyfiken smile.gif

tror inte det wink.gif men jag får kolla det och återkomma.
krister
kristerh
CITAT (zerre @ 27-09-2004, 12:15)
@kristerh

Mest nyfiken smile.gif

Den innehåller : vatten och buffert av kaliumfosfat står det.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon