Sulawesii
Råkade på denna kaja igår. Höll på att få hjärtsnurp! Cyklade hem fort som sjutton och hämtade kameran.
Blomstertanten
????
Är det verkligen en kaja ? unsure.gif
Den kanske har varit hos frisören och färgat fjäderdräckten tongue.gif
Boxbum
Hur stor var den? Fältsparv? Påminner om någon slags Sparv ivarjefall
Sulawesii
Nejdå, det är en kaja och är lika stor. Grannen berättade att dom svarta kajorna är rätt elak mot den. Stackarn får inte vara med. Dom som lever i flock. Den är väl för annorlunda för att passa in. Naturen är grym.
I verkligheten är den ännu ljusare än på fotot.
*Felix matte*
Bild på kajor... jag tyckte din fågel liknade en lärka... men alla kajor är tydligen inte svarta.
Christer i Falköping
Jo, naturen är grym. Tyvärr lär inte denna klara sig så värst länge. Men Kajor är roliga fåglar. Hade en tam för många år sedan. Den hade en bruten vinge, som aldrig blev bra. Så jag fångade in den (helt förbjudet numera). Den blev riktigt tam och älskade att bråka med både mina hundar och katter. Pratade gjorde den också. Enda problemet med den var att Kajor luktar fruktansvärt illa laugh.gif Så den fick ett eget rum, med ständig ventilation. Om den hade det långtråkigt hittade den alltid små tapetflikar att dra bort från väggen. Faktiskt den bästa fågel jag nägonsin haft.
Christer.
renate
Jag tror det är en Kaja,de ser man på ögonen,de är nästan blå.
Kajor är socilala fåglar,de håller ihop.Den här Kajan ser så annorlunda ut att den anses väl inte som en flockmedlem.Det är lite syn om den.
Pilken
Detta mina damer och herrar måste vara en kaja som råkat ut för en mutation eller saknar vissa pigment. Det ser även ut att vara en årsunge. Hoppas att den överlever ändå. Den har ju kommit så här långt iaf. Men det är som sagt naturens lag som gäller även för denna lilla krabat.
e_sedell
Jag är nog lite tveksam till att det är en kaja, kolla på näbben, och även benen. Skulle färgen på fjädrarna ändra sig så är det ju väldit liten sannolikhet att både benen och näbben ändrar vig sammtidigt....
Sulawesii
Den gör sitt bästa för att få vara med kajorna (granninfo), och vore den inte en kaja så vore det ju ett underligt beteende.
Är dessutom intresserad av kråkfåglar och observerar dom gärna, och för mig finns det inga tvivel på att det är en kaja.
Jag tycker tvärtom att sannolikheten för att benen och näbben ändrat färg borde vara stor.
Håller med Pilken om att det är en årsunge.
Jag hoppas också att den överlever. Ska försöka vaka över den, för den håller sig tydligen här i närheten (och jag såg den först i förrgår.... hm.... kanske ska börja lyfta blicken från asfalten..).
Christer i Falköping
Har den ett fel i pigmenteringen i fjädrarna, är det mest sannolika att även pigmenteringen på näbb och ben också ändrar sig. Inget konstigt alls.
Christer.
amaira
Nej, jag tycker inte heller att den ser ut som en kaja, men tror dig på ditt ord. Det är inte så svårt att avgöra - irl (i riktiga livet) om det verkligen är en, och det tror jag att du kan. Kanske är det att det är en årsunge som får den att se lite annorlunda ut.

Som Crister mycket riktigt säger, så är det ett pigmentfel, eller rättare sagt en albino, fast inte helalbino, utan med albinoanlag som slagit igenom.
Svårt att säga om den kommer att klara sig...

För ett par år sedan såg jag en vit skata. Det tog ett tag för mig att identifiera den som en skata, kunde inte alls begripa vad det var för en konstig fågel.

Den verkade accepterad av de andra, men jag såg den inte så mycket (var inte här hemma) och jag vet inte hur det har gått med den.

Vi får hålla tummarna för den annorlunda fågeln. wub.gif

/amaira.
zaaritha
Naturen kan kännas grym, ofta! Här fanns i fjol en vit skata, men konstigt nog--den mobbades inte! De andra skatorna visade ingen avoghet mot den, men den försvann se´n.
Boxbum
Jag tvivlar på att det är en Kaja, men å andra sidan är jag ju ingen fågelexpert:-) Men näbben skiljer sig ganska mycket från Kajans, likaså benen, det finns ju fåglar vi kallar för "tillfälliga gäster" från andra delar av världen. Kanske är nån sån:-)
Gossen Ruda
Bad en fågelskådare på jobbet kolla och tycker också det är en kaja. Eftersom den tycks vilja vara en kaja så är det säkert så.
Boxbum
Det ÄR en Kaja:-) Jag har varit i kontakt med en Ornitolog.
Den har pigmentfel men är ej någon albino. Men en Kaja:-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon