Anna i Örsjö
Hej!
Nu är vi igång med att dra bort de risiga höga tujorna bakom huset. biggrin.gif biggrin.gif De är bara långa stammar med grenar ut till en sida och grönt längst ut/upp.
Vi ska även sänka marknivån här och då undrar jag kan man sänka den även intill päronträdet eller bör jag låta det få en ö i den gamla nivån runt sig?
Hur stor ska ön vara i förhållande till trädet? Jag frågade tidigare om flyttning av idegran och det är hit jag tänkt mig att flytten ska gå. tongue.gif
Om nu inte gubben får för sig att han ska ha ett garage där. sad.gif wink.gif

MVH Anna
Cilla
Pärons näringsupptagning sker 5-40 cm under jordytan, merparten av den och syreupptagningen till rötterna sker i översta delen av det skiktet. Rötternas utbredning i marken varierar beroende på var den hittat näring, men du kan räkna med att rötterna sträcker sig en bit utanför luftkronan eller en bra bit utanför om det är ett äldre träd.

Om trädet är i god kondition klarar det att bli av med och återbilda en hel del finrötter, men börjar man kapa mer än 25% av rotsystemet får trädet problem och mycket sannolikt ett kortare liv. Grova rötter som kapas skapar nästan alltid problem. Måste man göra det är renskärning efteråt viktigt för att minska risken att rotröta sprider sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon