Anna i rsj
Hej!
Nu r vi igng med att dra bort de risiga hga tujorna bakom huset. biggrin.gif biggrin.gif De r bara lnga stammar med grenar ut till en sida och grnt lngst ut/upp.
Vi ska ven snka marknivn hr och d undrar jag kan man snka den ven intill prontrdet eller br jag lta det f en i den gamla nivn runt sig?
Hur stor ska n vara i frhllande till trdet? Jag frgade tidigare om flyttning av idegran och det r hit jag tnkt mig att flytten ska g. tongue.gif
Om nu inte gubben fr fr sig att han ska ha ett garage dr. sad.gif wink.gif

MVH Anna
Cilla
Prons nringsupptagning sker 5-40 cm under jordytan, merparten av den och syreupptagningen till rtterna sker i versta delen av det skiktet. Rtternas utbredning i marken varierar beroende p var den hittat nring, men du kan rkna med att rtterna strcker sig en bit utanfr luftkronan eller en bra bit utanfr om det r ett ldre trd.

Om trdet r i god kondition klarar det att bli av med och terbilda en hel del finrtter, men brjar man kapa mer n 25% av rotsystemet fr trdet problem och mycket sannolikt ett kortare liv. Grova rtter som kapas skapar nstan alltid problem. Mste man gra det r renskrning eftert viktigt fr att minska risken att rotrta sprider sig.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon