Hittade idag på tomten ett stånd med växter med ganska speciella blad (hålen är inte orginal) som såg lite "ädla" ut, och undrar vad det är för växt?
Egentligen var det mest bara blad alltsammans men fann även den nedan som hade en blomställning kvar och som jag gillrat upp fristående och plåtat:
wolkenkrabber
23-09-2004, 21:55
älg gräs e ja extremt säker på att det är
Älggräs gillas av älgar därav namnet, den luktar gott och man kan göra te på bladen (som ska hjälpa mot huvudvärk) annars inte till sallad, sträva blad. Det finns en växt Brudbröd som man skulle kunna blanda ihop den med, men älggräs växer där det är fuktigt och blir ca 1 m, brudbröd växer på torra ängsmarker och blir inte så hög.
tallmon
23-09-2004, 23:02
Älggräs brukar vi göra saft på. Recept som flädersaft, och smaken påminner om fläder en del. Men jag tycker 'älgsaft' låter coolare och så finns det ju hur mycket som helst att ta av också!
stämmer alldeles jättebra o den e god o göra the på också
bra mot feber o huvevärk tex
tallmon
24-09-2004, 14:02
Gör du thé bara genom att torka blommorna? Jag har en burk torkade blommor i skafferiet men har inte använt dem ännu....
Hur gör du saften på dom? Finns i massor här, vore kul att prova.
Man torkar späda fina blad till te, går även med blommorna. Väl torra smular man dom i en burk, innehåller salicylsyra, därför bra mot huvudvärk.
Saften har jag inte provat, men varför inte.
Älggräs gillas inte av älgar (trots namnet). Den användes förr till att gnida in tunnor med när man skulle brygga öl och mjöd.
/sollan
tallmon
24-09-2004, 15:53
Här är receptet på saften.
"Faster Ingrids älgsaft"
40 fina blomklasar
4 kg socker
4 citroner
100 g citronsyra
3 liter vatten
Gör så här:
Lägg sköljda blommor, socker, citroner i skivor och citronsyra i en bunke. Slå över kokhett vatten. Täck med ett lock och låt stå i rumstemperatur i 2 dygn, därefter svalt i 3-4 dugn. Sila och häll upp på flaskor.
Går utmärkt att halvera satsen. Själv "glömmer" jag ofta citronsyran och den är god även utan. Ett tips är att hälla upp i petflaskor och stoppa i frysen. (obs lämna plats för expansion när saften fryser)
mvh Hans
CITAT (tallmon @ 24-09-2004, 15:02)
Gör du thé bara genom att torka blommorna? Jag har en burk torkade blommor i skafferiet men har inte använt dem ännu....
torkade blommor o lite av bladen
hällpå kokt vatten o låt dra
det blir jättesmarrigt
o socker behövs ej då blommorna smakar sött
CITAT (tallmon @ 24-09-2004, 00:02)
Älggräs brukar vi göra saft på. Recept som flädersaft, och smaken påminner om fläder en del. Men jag tycker 'älgsaft' låter coolare och så finns det ju hur mycket som helst att ta av också!
Det hade jag ingen aaaaaaaaaaaning om,jag har både vit och rosa Älggräs,jag klipper av blommona när de har blommat över och slänger de.
Vill inte att det sprider sig för mycket.
CITAT (renate @ 24-09-2004, 19:56)
CITAT (tallmon @ 24-09-2004, 00:02)
Det hade jag ingen aaaaaaaaaaaning om,jag har både vit och rosa Älggräs,jag klipper av blommona när de har blommat över och slänger de.
Vill inte att det sprider sig för mycket.

dom kallas även vanhävdsört o de beror ju på att dom faktiskt förökar sej glatt o mycket
men använd dom vettja dom e inte alls dumma som både sällskapsthe o för krämpor
Man kan äver göra oljeavdrag på blommorna och få en lätt smärtstillande salva tillsammans med rosmarin, eukalyptus, pepparmynta och dragon. Funkar bra på min "pseudoreumatism". (Jag har ont på samma sätt som en riktig reumatiker, men slipper krokiga och stela leder.)
Mvh
Fenja
För att göra te behöver man inte torka blommor och blad. Det godaste teét blir när man har tillgång till färska örter tycker jag.
Torkning behövs för att kunna spara till de tider på året när man inte har tillgång till färska örter.
CITAT (Lena N @ 24-09-2004, 23:50)
För att göra te behöver man inte torka blommor och blad. Det godaste teét blir när man har tillgång till färska örter tycker jag.
Torkning behövs för att kunna spara till de tider på året när man inte har tillgång till färska örter.

helt rätt
jag fryser ner de örter jag vill ha som färskthe exvis mynta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.