Annie-72
huh.gif Både inne i komposthinken samlas de men när jag kom ut och skulle tömma den i stora varmkomposten där gubben slängt äpplen i massor fullständigt svärmade det av dessa flugor.. Täckte så gott jag kunde med strö men frågan är om det räcker??? Längtar efter lite kyla nu!! Då brukar de ju försvinna inomhus//Kram Annie
stina
Ett evigt elände!!! Kan inte ha frukt liggande framme - eller glömma rödvinsboxen framme - då är köket fullt av dom små otäckingarna direkt!!
Suck....

/Stina
Eva i Västerås
Rödvin är jättebra medel mot fruktflugor!
Ett litet glas med rödvin och några droppar diskmedel i det.
Flugorna vill dricka och landar på vinets yta, som inte har någon ytspänning längre. Dom drunknar!
Det är ganska lugnt i mitt kök nu.
En del säger att det går lika bra med vinäger eller saft, men jag tycker det verkar effektivast med vin. Det kanske luktar mest likt halvrutten frukt?
Ingrid på Västkusten
Går bra med ättikssprit istället för rödvin - folk ser alltid lite undrande ut med rödvinsskålar här å var ;-) men de är ju såååå känsliga!!!
Gossen Ruda
Tjaa, vad gör det om dom finns ute i komposten? Dom bryter ner innehållet precis som alla andra kompostdjur. Vad gör ni med rödvinet sen? Vin med extra protein? laugh.gif
Om man har akvariefiskar så tycker dom om flugorna. Huruvida dom gillar rödvinsmarinerade vet jag inte.
CarinaA
Tycker nog det är lite synd korka upp en pava rödvin till de där rackarna. Bättre jag tar rödvinet så kan de kalasa på ättiksspriten! Ska det var ren ättikssprit förresten??

smile.gif
Annie-72
Ha ha, hördu Gossen Ruda.. numera behöver jag inga ostbollar att knapra på till vinet när maten är slut.. proteintillsatsen är redan klar... laugh.gif laugh.gif Ska kanske bjuda dem på ättikssprit ändå, då rödvinet är så dyrt i jämnförelse..//Kram Annie
Eva i Västerås
Ja, hade det inte varit för dom där dropparna diskmedel, så...
Jag brukar faktiskt bara spola ur koppen efter några dagar. Vid det laget är flugorna närmast en slemmig bottensats som är lite besvärlig att skölja ur. Brrr.
Vinet är gammalt överblivet surt lådvin, inte korkar jag upp några nya flaskor som insektsmedel.
Och OM jag kunde döda flugorna mindre "kemiskt", skulle jag kanske bjuda fiskarna på dom. Nu får dom torrfoder.
*Laika*
Jag har testat Balsamvinäger, ättika och rödvinsvinäger, men inte har dom små jäklarna velat dricka av det inte. Jag har inte testat rödvin, men jag kan nog tigga en skvätt av grannen bortöver, hoppas att det funkar bättre. Man kan få fel för mindre, dom är överallt o gärna i munnen o näsan, inte lite irriterande.
Mvh. Laika
lotta_
Jag har inte haft en enda fruktfluga den här hösten, annars så brukar det vimla av dem både hemma och runt fruktdiskarna i butikerna. Underligt är det men jag är JÄTTEGLAD!!!
AndreasBK
Fruktflugorna kan man ju vara lite glad för, då vet man att det inte är så läskiga besprutningsmedel på frukten. Men håller med om att de är lite störande, speciellt när de ska vara med och äta frukost på morgonen.
Zanna
Jag har också massor av fruktflugor nu när jag tagit in äpplen och päron - sen måste man ju vara snabb på att slänga soportna. Läste en insändare i en veckotidning drä damen rekommenderade hela nejlikor, jag tänkte jag skulle prova med det i fruktskålen. Annars går det nog bra med saft med lite diskmedel i, det ställde min chef fram när vi hade invasion av flugor på jobbet.
Mia, zon 3
Jag som har papegojor som kastar fruktrester omkring sig har alltid fruktflugor...... sad.gif Men så här års är det EXTREMT. Kanske ska ställa in rödvin i voljären? Om jag tyckte gojorna var kaxiga och högljudda innan så får jag väl se på f-n då!!! laugh.gif
Nej, skämt åsido, men en skål utanför ska jag fixa bums! Och tala om för sambon att det är diskmedel i, så den inte "dunstar" för fort....
Ingrid på Västkusten
CITAT (Laika @ 03-10-2004, 12:08)
Jag har testat Balsamvinäger, ättika och rödvinsvinäger, men inte har dom små jäklarna velat dricka av det inte. Jag har inte testat rödvin, men jag kan nog tigga en skvätt av grannen bortöver, hoppas att det funkar bättre. Man kan få fel för mindre, dom är överallt o gärna i munnen o näsan, inte lite irriterande.
Mvh. Laika

Om de inte är intresserade kan det vara sciaraflugor Du har - de som bor i blomkrukorna.......ibland är nte fruktflugorna intresserade alls men då beror det på att de har en bättre 'matkälla' istället.

Jag har kört med ren ättiks och äppelcider och rödvin, inte blandat då ;-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon