Full version: Päronträd
Ewa L
Jag har 4 stora spaljerade päronträd. Dessvärre vet jag inte vad det är för sorter, endast en är jag säker på — Esperens Herre.

Att beskära dessa träd är heller inte lätt, men i år har jag i alla fall lyckats få mängder med stora, saftiga frukter. På ett av träden är det också ganska rejält med törnen, och hade tänkt använda det för att kunna artbestsämma. Men så läser jag i Virtuella Floran:

"Det är framför allt vildtypen som är busklik och denna har också kvistar med långa vassa tornar. De odlade formerna av päron saknar tornar. " unsure.gif

Har jag lyckats få fram det träd som de förädlade sorterna är ympade på? (Det går alltså inte att se några ympställen på dessa säkert 30—40 år gamla träd.)
Cilla
Ja, det är det mest sannolika. Ibland tar grundstammen över och det händer oftare på päron än äpple, är min erfarenhet. Tyvärr brukar det mer sällan på päron än äpplen bli goda frukter. Hur är dina?
Ewa L
Det är möjligt att det bara är någon enstaka gren. Upptäckte det vid JAS-beskärningen när jag skulle köra grenarna i kompostkvarnen och — AJ!! tongue.gif De är rejält vassa.

Skall kolla om det finns päron på just de grenarna med törnen och i så fall smaka.

Resterande päron är både stora och saftiga, vilket gör att jag betvivlar att de är från "vildtypen".

Tycker även att det är väldigt svårt att veta när päronen är mogna! Trädmogna är inte samma sak, det lärde mig den gamle mannen jag köpte hus/tomt av.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon