Full version: Vildrosor
Cilla
Jag sammanställde en lista över vildrosors egenskaper, www.juniper.se/cilla/vildrosor.htm. Om du är bra på att artbestämma dem är jag tacksam om du kollar på listan och ger dina synpunkter!
Kajsa
Rosor vid Dalälven
Har nu kryssat runt på din hemsida, vilket jobb du lagt ner på denna svåra grupp vildrosor, blev förtjust i denna sidan. Annars har jag dåligt med vildrosor men i en del Kanadarosor och Balsgårdrosorna är det mycket Rosa rugosa, därav härdigheten, och alla taggar. Annars är väl många av dessa rosor för parker, naturtomter. Tack för titten biggrin.gif
Kajsa
Jo, kom just på att sista nr av Allt om trädgård nr 12 tar upp " 20 rosor för svåra lägen" karga naturtomter, skugga osv en bra artikel biggrin.gif
Cilla
Tack Kajsa!

I samband med att jag gjorde nyckeln för att artbestämma vildrosor stötte jag på Dalälvssidan, och det visade sig att han som gör den finns på AOTs forum också. Den är urfin, så härligt att se rosorna i sina rätta miljöer!

Det finns olika sätt att klassificera vildrosorna, Lars-Olof Gustavsson som är känd rosguru har en, virutella floran en annan osv. Själv är jag intresserad av att kunna artbestämma allt i rosväg som lätt poppar upp av sig själv och som har nypon.

Nu är trädgårdar och vägkanter, skogspartier och stränder fulla av vildrosor med vackra röda nypon. Några få är rymlingar från trädgårdarna, de flesta har funnits i vår flora under lång tid.

I AOTs rosforum fotar många och vi är många som gissar på vad det kan vara. Om du är itnresserad - kom med!

http://www.juniper.se/cilla/vildrosor.htm - vildrosnyckel under bearbetning
http://www.alltomtradgard.se/ - rosforumet där bl a vildrosor diskuteras nu
Cilla
Hej!

"Nyponros" har jag sagt om de flesta härliga buskar som nu glimmar i höstfärger och med sina vackra, glänsande nypon.

Men uj så rik denna flora var! I våra trädgårdar och kring dem växer vildrosor som i första anblick sedr likadana ut, men som när man lär sig att titta närmre visar sig vara helt olika; stenros, äppelros, kanelros, hartsros... osv.

Nästa vecka kommer jag att uppdatera vildroslistan med mängder av bilder och annat som intresserade tagit. Spana in dina vildrosbuskar också och försök lista ut vilken det är!

http://www.juniper.se/cilla/vildrosor.htm
Hannele
wub.gif Vår uppstammade nypon.
Kajsa
Hur många år har du klippt bort på stammen? Så har du en tuffing som aldrig fryser bort, avundsjuk. Men jag har en F. J Grootendorst, vresros som jag flera ggr funderat göra så där med, ska studera den noga i vår biggrin.gif
Cilla
Härligt Hannele! Jag har sådana som till formen liknar din (Rosa canina stenrosen och en jag tror är äppelros), också uppstammade, men deras grenar är för unga för att bära så mycket härligt blom/frukt.

Vet du vilken ros du har?
Sommartorparn
Dags att skaka liv i den här gamla tråden igen.
rolleyes.gif

Jag grunnar över en vildros som står i vårt bostadsområde. Kanske någon har en idé om vad det kan vara för en?

I somras stack den av mot dom omgivande caninorna genom en mycket starkare rosa färg och gul mitt. Rosen blommade också något tidigare än caninorna.

Jag trodde först det var en kanelros eftersom de unga skotten hade en rödbrun ton. Men när jag jämför med bilder så stämmer inte nyponen med kanelrosens runda. Dessa nypon är avlånga och markant avsmalnande nedåt. Dessutom är dom håriga. Nyponens bladrosett sitter kvar och pekar bort från nyponet.

Taggarna skulle kunna vara äppelros, dvs många stora och små taggar om vartannat. Men enligt bilderna skulle taggarna vara kloformade, dvs böjda i spetsen, men jag tycker nog att dom ser ganska raka ut. Nyponen stämmer inte heller med de bilder jag har sätt. Äppelrosens nypon symmetriskt ovala inte avsmalnande.

Skulle kunna vara finnros, som ska ha avlånga nypon, men när jag jämför med bilder så smalnar den av åt 'fel håll'. Alltså smalare mot bladrosetten än mot skaftet.

R. Pendulina skulle passa perfekt vad gäller nyponen och blommorna. Men så läser jag någonstans att denna ros har lågt växtsätt och är nästan tagglös, och då stämmer det inte alls.

Har gått igenom alla vildrossidor jag har hittat. Har även läst det som skrivits på Allt om Trädgård + privata vildrossida. Har inte hittat någon som passar in i alla delar.

Runtomkring här finns små frösådda nyponbuskar, och några ser ut att vara samma sort som den mystiska. Kan man var säker på att den är likadan, eller kan den ha blandat sig med Caninorna och bildat nya hybrider? (Tänkte gräva upp en och plantera i min trädgård)
Kajsa
Ta ett foto, men det kan bli svårt ändå. Har du tittat i Lars-Åke Gustavssons " Rosor för nordiska trädgårdar " den finns på biblioteken,
annars gå med på Allt om trädgårds/ Rosforum där finns många som har mycket vildrosor, och som kanske känner igen den.
Sommartorparn
Jo, jag vet.... blink.gif

Men jag tänkte att Cilla kanske skulle titta in här och ha något att säga...
blink.gif
Sommartorparn
hrmm....
rolleyes.gif
Cilla
Hej Sommartorparn!
Idag har jag låtit mig njuta flera timmar här på Odla... och till och med hittat din intressanta fråga.

Jag kan inte mycket mer om vildrosor än det jag skrivit på http://www.juniper.se/cilla/vildrosor.htm, men ett vet jag:

- blommornas färg, färgsättning och blomningstid varierar starkt inom samma art. Alltså inte ett bra sätt att skilja dem åt.

- Nyponens form är ibland avgörande, men ibland kan de ha olika form inom samma art. Jag har försökt skriva detta i nyckeln när formen är signifikativ och inte, och tittar man på många bilder av samma art på t ex google ser man detta (om man också blir säker på att bilderna är rätt sortbestämnda. Jag har försökt länka till bilder med säkra källor.)

- Behåringen på nyponen är ännu mindre avgörande, vissa kan ha både håriga och helt kala frukter, och de kan variera inom samma individ (buske) liksom mellan två individer. Men ibland är det avgörande...

- Nyponens foderblad är signifikativt och kännetecknande, ett gott tecken, liksom stiftkanal och stipler (men stiplerna finns ofta inte med i artbeskrivningarna tyvärr)

- grenars och årsskottens färg har jag misstagit mig på flera gånger, jag trodde det var lätt i början. Men det finns många varianter: Årsskotten bruna/röda på solsidan, årsskotten gröna men övrigt grenverk rött/brunt/medvita barkfärgningar.... osv.

Om jag får sammanfatta "din" ros:
- ungskott rödbruna
- nypon avlånga, päronformade (?), behårade
- foderblad sitter kvar, pekar ut från nyponet
- taggar raka

....och då går jag bet direkt. Som du skriver är den lite mystisk. Jag brukar alla det jag inte kan artbestämma för "möjlig hybrid" tongue.gif...

Kanelrosor som jag sett är låga, ofta inte högre än någon halvmeter. Äppelrosen tycker jag personligen är svår, den varierar så mycket i nyponform, behåring, om bladglandler syns eller ej, doften och behåringen på bladens undersida mm.

Men ge inte upp. Kolla i sommar på
- bladen, bladformen
- om taggarna på nyponen är röda, har glandler (körtlar)
- och övrigt i nyckeln på http://www.juniper.se/cilla/kryssnyckel.htm
kerstin z5-6
Vill bara säga att det var roligt att se dej igen.Vi håller ställningarna här ,så gott vi kan , men saknar dej i träd o busk avd -andra ställen med
Hälsar K biggrin.gif
Sommartorparn
Tack Cilla (jag såg att du var här och hoppades du skulle få syn på detta)!

Ett förtydligande bara: nyponen är inte päronformade, snarare som ett uppochnedvänt päron i så fall. Formen på nyponet skulle tyda på bergsros (pendulina), men då är det andra saker som inte stämmer med de beskrivningar jag läst. Dessutom står det inte heller samma sak i olika beskrivningar.

Jag får vänta till sommaren och ta en nogrannare titt.....
Cilla
Hej Kerstin och sommartorparn!

Bergsrosen Rosa pendulina har jag inte med i min lista, underligt nog. Men det verkar vara namnförvirring kring den, det finns olika latinska namn (R Alpina m fl) och R pendulina är väl också kanelrosen...

Att vildrosorna beskrivs så olika i olika floror (inte endast i teckningar och bilder men också artbeskrivningar) försökte jag lösa i nyckeln på nätet genom att använda mig av virutella floran, nordiska floran och LÅ Gustavsson. Där dessa tre skilde sig åt samlade jag information från flera håll och valde den beskrivning som hade störst stöd...

Nordiska floran visade sig skilja mest från de andra källorna. Jag kom fram till att den är minst användbar som enskild källa. Virtuella floran här på nätet hade störst stöd och verkar dessutom uppdateras oftare.

Upp- och nedvända knubbiga och håriga nypon (som inte blir röda utan stannar i orange) har jag sett på flera gamla buskar i äldre kulturmiljöer i höstas. Jag vet inte hur blommorna ser ut, ska fota i sommar och titta nogrannare på bladen.

Finnrosen har avlånga nypon som jag har för mig också kan ha borst... Här finns en bild som är mycket långsam att ta fram:
http://pojma.narod.ru/rosa-acic2.jpg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon