Hej Sommartorparn!
Idag har jag låtit mig njuta flera timmar här på Odla... och till och med hittat din intressanta fråga.
Jag kan inte mycket mer om vildrosor än det jag skrivit på
http://www.juniper.se/cilla/vildrosor.htm, men ett vet jag:
- blommornas färg, färgsättning och blomningstid varierar starkt inom samma art. Alltså inte ett bra sätt att skilja dem åt.
- Nyponens form är ibland avgörande, men ibland kan de ha olika form inom samma art. Jag har försökt skriva detta i nyckeln när formen är signifikativ och inte, och tittar man på många bilder av samma art på t ex google ser man detta (om man också blir säker på att bilderna är rätt sortbestämnda. Jag har försökt länka till bilder med säkra källor.)
- Behåringen på nyponen är ännu mindre avgörande, vissa kan ha både håriga och helt kala frukter, och de kan variera inom samma individ (buske) liksom mellan två individer. Men ibland är det avgörande...
- Nyponens foderblad är signifikativt och kännetecknande, ett gott tecken, liksom stiftkanal och stipler (men stiplerna finns ofta inte med i artbeskrivningarna tyvärr)
- grenars och årsskottens färg har jag misstagit mig på flera gånger, jag trodde det var lätt i början. Men det finns många varianter: Årsskotten bruna/röda på solsidan, årsskotten gröna men övrigt grenverk rött/brunt/medvita barkfärgningar.... osv.
Om jag får sammanfatta "din" ros:
- ungskott rödbruna
- nypon avlånga, päronformade (?), behårade
- foderblad sitter kvar, pekar ut från nyponet
- taggar raka
....och då går jag bet direkt. Som du skriver är den lite mystisk. Jag brukar alla det jag inte kan artbestämma för "möjlig hybrid"

...
Kanelrosor som jag sett är låga, ofta inte högre än någon halvmeter. Äppelrosen tycker jag personligen är svår, den varierar så mycket i nyponform, behåring, om bladglandler syns eller ej, doften och behåringen på bladens undersida mm.
Men ge inte upp. Kolla i sommar på
- bladen, bladformen
- om taggarna på nyponen är röda, har glandler (körtlar)
- och övrigt i nyckeln på
http://www.juniper.se/cilla/kryssnyckel.htm