Full version: raketporslinsblomma
lilla mamma
Varför vill hon inte gå i blom?
Hon växer och frodas. Går i knopp och sedan blir de ljusgula och ramlar av,
vad gör jag för fel?
Hon står i ett ljust fönster utan undervärme, men hon vill ändå inte blomma?

sad.gif
Hjälp mig innan jag hivar henne i komposten mad.gif
Anita
Zazu
du kanske har vridit på den?
porslinsblommor brukar tappa knopparna om man vrider på dem när dom ska till och blomma.
wolkenkrabber
det inte var dom kan vara fe, min kan göra sp om ja glmmar att vatten den nån gång, min vöxer itne sp fort men blommar hela tin typ, ja miss sköter min halft om halft
MayaS
Det där med att hoyor tappar knoppar och blommor om man vänder på dem är bara en gammal skröna, det stämmer inte... jag har ett antal som jag både vänder, vrider och pillar på och än så har inte nån tappat en blomma pga det.
Där emot så är många hoyor känsliga för uttorkning när de är i knopp och blomstadiet.
Så vattna jämnt, håll jorden fuktig, och sedan så är juh de flesta hoyor tropiska växter så en hög luftfuktighet är att rekommendera.. spraya med vattenflaska.

Mvh
M.
Emser
Men jag har en H. carnosa som jag tog som skott för fem år sedan och den har inte en enda gång gått i blom hur får jag skottet att börja blomma? Jag göder den bara under tillväxtperioden!
LillaTiger
Din carnosa vill stå ljust, torka upp mellan vattningarna och inte ha så mycket gödsel, svag dos mellan vår och höst.
Får plantan det för bra växer det bara grönt och är det för mörkt vill den inte heller blomma.
Ljusa öster/väster fönster är det ideala. Verkar mina blommor tycka i alla fall.. =)
Sulawesii
Emser, min carnosa tog en fem, sex år på sig att blomma för första gången. Samma med min australis, den blommar för första gången JUST NU!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon