Sollan
Jag har kommit på mig själv att göra (för mig...) oförklarliga saker.
Jag är världens slarva, plockar inte undan efter mig utan får efter ett tag använda skyffel för att ta mig fram i huset.
Men en sak gör jag alltid!
När jag använt elvispen stoppar jag alltid tillbaka den där den ska vara! Bums!
Resten av bohag och pinaler flyter runt i en ständigt växande röra. Men elvispen finns alltid på sin plats! Varför just elvispen? wacko.gif

Finns det andra som gör något liknande och som de inte har någon vettig förklaring till?
Berätta, snälla!
/sollan
carol
Kanske är man så snabb med att lägga tillbaka just elvispen därför att dels behöver den inte diskas (kanske bara torkas av) och dels kan det bli rätt stökigt på diskbänken (iaf hos mig sleep.gif ) och då känns det inte bra att lägga en elektrisk maskin bland de mer eller mindre geggiga grejerna.
stina
Jag byter ALDRIG toarulle, men fäller ALLTID ner toalocket blink.gif

/Stina
kopernikus
Haha!! Precis det där med elvispen gör jag med!! Lägger tillbaka den med desamma! Jag är helt nojig när det gäller disk. På diskbänken vill jag ha rent!
Men sen hur det ser ut i resten av huset...nja, det är inte lika noga! tongue.gif
Hannele
CITAT (kopernikus @ 24-09-2004, 14:47)
På diskbänken vill jag ha rent!

blink.gif Tja, inte styr jag det helt ensam... många kockar! tongue.gif

Ewa L
CITAT (Hannele @ 24-09-2004, 14:59)
CITAT (kopernikus @ 24-09-2004, 14:47)
På diskbänken vill jag ha rent!

blink.gif Tja, inte styr jag det helt ensam... många kockar! tongue.gif

Oj, vilken tröst alla gånger när jag tycker jag har stökigt. tongue.gif laugh.gif
Sollan
Min disbänk liknar nog mer på Hanneles (hihi) men det finns ingen elvisp där....
/sollan
wolkenkrabber
fint kök hannele, lite stök e bara bra, men de finns ju gränser... brdeför hur rent de ska va och hur lortigt
Sollan
Bättre lite skit i hörnen än en rent helvete.... wink.gif
/sollan
Maria i Helsingborg
Go bild, Hannele laugh.gif .....som hos oss

Jag älskar att sortera tvätt och tvätta!
Att lägga in i skåpen är desto svårare. Ren tvätt hamnar på vår dubbelsäng på ovanvåningen och sedan flyttas den från den när det ska sovas, för att flyttas tillbaka när sängen bäddats på morgonen....... sen är det samma visa till kvällen......rolleyes.gif
Hannele
CITAT (wolkenkrabber @ 24-09-2004, 16:39)
de finns ju gränser... brdeför hur rent de ska va och hur lortigt

Tja, vem skulle tro att detta är samma kök på morgonen...?! blink.gif
renate
CITAT (Sollan @ 24-09-2004, 12:37)
Jag har kommit på mig själv att göra (för mig...) oförklarliga saker.
Jag är världens slarva, plockar inte undan efter mig utan får efter ett tag använda skyffel för att ta mig fram i huset.
Men en sak gör jag alltid!
När jag använt elvispen stoppar jag alltid tillbaka den där den ska vara! Bums!
Resten av bohag och pinaler flyter runt i en ständigt växande röra. Men elvispen finns alltid på sin plats! Varför just elvispen? wacko.gif

Finns det andra som gör något liknande och som de inte har någon vettig förklaring till?
Berätta, snälla!
/sollan

Här med,elvispen lägger jag i skapet direkt efter användning.
myskmadra
Hej på er!
Märkligt det där med att lägga undan elvispen......Jag gör likadant.
Är det månne för att den har en alldeles egen plats ? eller ? Resten av köksprylarna har nog "ungefärliga" platser.......Eller är det kanske en teknisk, manlig pryl som kräver respekt och ordning!?! Man kan ju undra?
huh.gif ohmy.gif
*Felix matte*
Så gör också jag... elvispen in i skåpet direkt efter användning biggrin.gif
Gör ni inte också likadant med Lillhacke och andra elektriska apparater?
Jag tror det beror på att vi inte vill att de ska bli blöta rolleyes.gif

I köket vill jag ha ordning och reda = var sak på sin plats... nåja iaf nästan rolleyes.gif smile.gif
Hannele
CITAT (Sollan @ 24-09-2004, 16:19)
Min disbänk liknar nog mer på Hanneles (hihi) men det finns ingen elvisp där....
/sollan

Självklart inte, för elvispen ska in i skåpet direkt! laugh.gif
Sylvia
CITAT (Maria i Helsingborg @ 24-09-2004, 18:33)
Go bild, Hannele laugh.gif .....som hos oss

Att lägga in i skåpen är desto svårare. Ren tvätt hamnar på vår dubbelsäng på ovanvåningen och sedan flyttas den från den när det ska sovas, för att flyttas tillbaka när sängen bäddats på morgonen....... sen är det samma visa till kvällen......rolleyes.gif

Otroligt....hos oss är det precis likadant! Jag tycker också om att sortera o tvätta, men oj vad svårt det är att stryka och lägga undan, ni skulle bara se mina strykhögar!! blink.gif sad.gif wacko.gif
Hannele
CITAT (Sylvia @ 24-09-2004, 21:35)
ni skulle bara se mina strykhögar!! blink.gif sad.gif wacko.gif

Stryka...?? Det har jag aldrig testat! blink.gif unsure.gif wink.gif
Ciczi
Appropå styka. Ibland får jag sådana ryck och stryker det som är skrynkligt. Min sambo tycker jag är knasig som stryker kökshanddukarna. Det tycker inte jag för vad han inte tänker på är att de får bättre plats i linneskåpet om de är strukna. rolleyes.gif

Och den där elvispen brukar också plockas undan på stubben. Ner i kartongen och in i skåpet, likadant är det med stavmixern och köksassistenten. laugh.gif
Brukar försöka hålla ordning i köket (fast det går inte alltid som man tänkt sig) och eftersom det är så litet så blir det stökigt fort tycker jag, men å andra sidan hittar man det lättare när man börjat städa...

Ciczi
Sollan
Mysko, det där med elvispen....jag trodde jag var ensam om just den saken...
/sollan
Viveka
På den tiden jag hade stall hemma sopade jag betydligt oftare i stallet än i bostadshuset.

Jag sopar inte direkt oftare nu. Städa är det tråkigaste jag vet.
Blomstertanten
Dammtusssar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare !

tongue.gif Oj, oj, oj vad mycket roligt jag har gjort ! biggrin.gif
Sollan
CITAT (Blomstertanten @ 25-09-2004, 10:11)

tongue.gif Oj, oj, oj vad mycket roligt jag har gjort ! biggrin.gif

Mina dammråttor föder levande ungar....
/sollan
Ciczi
CITAT (Sollan @ 25-09-2004, 14:50)
CITAT (Blomstertanten @ 25-09-2004, 10:11)

tongue.gif Oj, oj, oj vad mycket roligt jag har gjort !   biggrin.gif

Mina dammråttor föder levande ungar....
/sollan

Jag ligger dubbel av skratt.... laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Ciczi
Annki
När sockorna blir som marsvin måste man dammsuga, sa någon av mina kompisar. Oki, jag har husdjur, då dammsuger man mycket oftare. Men elvispar har man inte ligger framme och dräller. Inte borrmaskinen heller. Åker in i skåpen så snart man är klar. Kanske har något med "elprylar får inte bli blöta" att göra.

På tal om strykning så är jag mangelfantast! Jisses vad mycket man kan mangla slätt! Inte bara sänglinne utan dukar, T-shirts, gardiner m m. Och det är ett måste även här. För att få plats i linneskåpet. Men jag "högar gärna på mig" innan det blir av. Tips! Släng in det i klädkammaren, så slipper man se eländet. När mangelhögen är så stor att den är på väg att välta, får man göra en insats! wub.gif
Lena N
När jag gjort rent på diskbänken och plockat iordning i köket blir jag så inspirerad att lag mat. rolleyes.gif

När jag är klar ser det återigen ut som hos Hannele (och förmodligen många andra)! tongue.gif

Men då är jag trött och disken får ofta stå till nästa dag. sleep.gif
fruberglund
CITAT (Maria i Helsingborg @ 24-09-2004, 18:33)

Jag gör också så med elvispen, hehehe...och vårt kök ser alltid ut som Hanneles..tyvärr måste jag säga. I veckan som var städade jag undan ALLT och gjorde så fint och efter två dar såg det likadant ut som innan....vad är då vitsen med att städa undrar man smile.gif

Tja, älskar inte att tvätta men ojojoj vad jag känner igen resten.

Lägger rena tvätten på sängen, vid läggdags läggs den på golvet där den oftast ligger kvar en vecka...suck, varför ska man vara sååååå SLARVIG?

Skönt att veta att man inte är ensam om de här egenheterna i alla fall smile.gif
Sollan
CITAT (fruberglund @ 25-09-2004, 20:26)
I veckan som var städade jag undan ALLT och gjorde så fint och efter två dar såg det likadant ut som innan....vad är då vitsen med att städa undrar man smile.gif

Två dagar.... för mig tar det ca 4 timmar! Var jag går fram så uppträder kaos och oordning. huh.gif
/sollan
Sollan
Fast jag är snäll... SOS (Snäll Och Slarvig)
/sollan
yla
jaa det är en ständig kamp att hålla snyggt för så fort de e fint o städat så får man lust o plats att göra nåt kreativt o då blir ohjälpligt rörigt de bara e så rolleyes.gif
*Felix matte*
Det här med tvätt som hamnar lite varstans... Är det inte enklast att vika tvätten och därefter plocka in den i linneskåp, lådor och garderober där den hör hemma?
Eller bor ni i sååå stora hus att det blir för arbetsamt att leta rätt på skåp och garderober!?
Jag vet... Det gör absolut ingen skada att lägga den i hög på sängar eller diskbänkar... Ingen dör av det... Men.. varför inte lägga det på rätt plats direkt?
Stryker.. det gör jag kanske ett par ggr/året... Varför ta över det min man klarar av sååå bra tongue.gif
Hannele
CITAT (Felix matte @ 25-09-2004, 22:34)
Men.. varför inte lägga det på rätt plats direkt?

Tja, ungarna ska ha mat, innan föräldrarmötet börjar, sen ska man hämta nån från träningen och...
Sylvia
CITAT (Hannele @ 25-09-2004, 22:36)

Tja, ungarna ska ha mat, innan föräldrarmötet börjar, sen ska man hämta nån från träningen och...

...det finns så mycket annat som är roligare att göra... biggrin.gif tongue.gif
*Felix matte*
CITAT (Hannele @ 25-09-2004, 22:36)

Joodå... känner igen allt... men.. fortfarande så har min tvätt aldrig hamnat på annat än "rätt" plats. Jag är ju också fyrabarnsmor.... men eftersom jag haft hand om barnen härhemma så går det kanske inte att jämföra med er som arbetat utanför hemmet.
På intet sätt vill jag klanka på er som inte gör som jag... mitt ordningssinne har jag nog fått med mig från min mor (20-barns mamma) wub.gif
yla
20barnsmamma ............inte egna väl wub.gif
*Felix matte*
CITAT (oldwolfie @ 25-09-2004, 22:46)

Jepp! wub.gif
lolo
Jag är en sån där halvpedantisk typ (i vissa fall) som vill ha rent o snyggt i kök och badrum, men med övriga huset är det mindre noga med. Elvispen åker alltid in i skåpet efter användning, tror också det har att göra med att man tänker att det är en elektrisk sak som inte tål vatten osv. /Ann-Louise
yla
CITAT (Felix matte @ 25-09-2004, 22:56)

Jepp! wub.gif

woow du har ett gäng syskon me andra ord
härligt
*Felix matte*
Vi är tretton idag biggrin.gif wub.gif
Berith

Jepp! wub.gif

ohmy.gif wub.gif Förstår att jag blivit impad av småsaker tidigare.... Det här slår allt annat!
ah56
CITAT (Annki @ 25-09-2004, 19:54)
Tips! Släng in det i klädkammaren, så slipper man se eländet.

Å om jag bara haft kameran hemma. Jag kommer inte längre in i min klädkammare.... Har varit arbetslös nu sedan vecka 32 och varje dag tänkt att ta itu med eländet! Men hittills har det varit lättare att låta dörren vara stängd, och roligare saker att göra.
Elvispen åker in direkt men strykjärnet och symasknen står nästan alltid framme.
Jag trodde också jag var "ensam" om slarvet.
Jag har två döttrar och vi tre är helt olika. Värst är äldsta dottern, hos henne får man plöja sig bland prylar och annat. Näst värst är jag som aldrig kan ha rena ytor (utom golvet) det ligger saker överallt. Bäst är yngsta dottern som alltid har snyggt och ordningplockat överallt (utom i tvååringens rum) men helt OK även där.
Suck det där har hon i alla fall inte ärvt av mig wub.gif
Annika i Mölndal
kopernikus
20barnsmamma ............inte egna väl

Jepp!

Wow! Jag är djupt impad..20 barn!!När fick hon första barnet? Får man fråga det?
Blomstertanten
CITAT (Annki @ 25-09-2004, 19:54)
Men jag "högar gärna på mig" innan det blir av. Tips! Släng in det i klädkammaren, så slipper man se eländet. När mangelhögen är så stor att den är på väg att välta, får man göra en insats!  :wub:

unsure.gif Vadå slänga in i klädkammaren ?

Jag törs ju inte öppna dörren ! Risk att bli överfallen av allt jag redan slängt in där. biggrin.gif
Maria i Helsingborg
Felix matte skrev;
CITAT
Vi är tretton idag

LUGN.... de andra 7 ligger säkert under en klädhög på en dubbelsäng, ska du se! tongue.gif

Näe, skojade bara.....imponerande......jag har nog aldrig ens hört om så många barn........så många syskon och syskonbarn........och snart ska det köpas julklappar! ohmy.gif
Bettson
När barnen var små och man ahde hund kämpade jag hysteriskt mot allt grus.

Varför någon idiot till arkitekt ritar hus med ingång på mitten och man alltid måste passera hallen var man än ska i huset, det övergår mitt förstånd.

Det innebär att om man inte alltid håller pedantiskt rent i hallen så vandrar gruset med blixtfart runt i hela huset.
Smågrabbar med mycket energi har sex meters bromssträcka för att ta av sig skor ellet stövlar. Tro mig jag har mätt. Grus långt in i hallen alltså varför dammsugaren åkte ut och in jag vet inte hur många gånger på dagen. Hunden hjälpte ju tilll att dra in grus också.

Till slut stod dammsugaren alltid i hallen. Jag brukade skoja om att jag tyckte de skulle göra dammsugare i furu eller bok eller något annat träslag som smälte in i miljön.

Nu är pojkarna stora och ingen hund har vi ännu, men dammsugaren står av någon anledning fortfarande i hallen. Jag vet inte riktigt varför. tongue.gif
Sollan
CITAT (Bettson @ 27-09-2004, 11:58)
Nu är pojkarna stora och ingen hund har vi ännu, men dammsugaren står av någon anledning fortfarande i hallen. Jag vet inte riktigt varför. tongue.gif

Skulle du inte kunna göra ett krypin åt dammsugaren? Typ hundkorg eller så, med filt och allt.... Fördelen med en dammsugare i stället för hund är att dammsugaren inte hårar och behöver rastas utomhus. Dammsugaren kan ju ligga där i korgen och vifta på elsladden när du kommer hem.... sleep.gif
/sollan
lotta_
CITAT (Sollan @ 27-09-2004, 16:19)
Dammsugaren kan ju ligga där i korgen och vifta på elsladden när du kommer hem.... sleep.gif

Härligt med humor! laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Bettson
Finns det kramvänliga dammsugare?

Jag tycker mest det är en snabeldragare som för oväsen., fastnar övarallt, lluktar illa speciellt när man dammsugit granbarr och brukar ge mig ryggskott när jag skall lyfta in den i städskåpet. Jag brukar göra ett tappert försök varje gång vi har gäster.

Jag har inte ännu lyckat övertala gubben om centraldammsugares förträfflighet.
*Felix matte*
CITAT (kopernikus @ 27-09-2004, 07:44)
20barnsmamma ............inte egna väl

Jepp!

Wow! Jag är djupt impad..20 barn!!När fick hon första barnet? Får man fråga det?

Hon var 19 år när första barnet föddes (jag fick mitt första i samma ålder)
vid 44 år föddes nr 20... tionde flickan. 5 dog innan jag föddes.
Jag är uppvuxen med 7 yngre och 7 äldre syskon... har drygt hundratalet första kusiner.
lotta_
CITAT (Felix matte @ 27-09-2004, 21:25)
Jag är uppvuxen med 7 yngre och 7 äldre syskon... har drygt hundratalet första kusiner.

Jisses vilken släktträff det skulle bli. Har ni haft någon?
Vilken rikedom att ha så många släktingar!
Hannele
CITAT (Felix matte @ 27-09-2004, 21:25)
har drygt hundratalet första kusiner.

En annan har 'bara' 38 första kusiner - från pappas sida, ett dussin från mammas sida. laugh.gif
Och vi har kusinträff varje år, vi 14 som bor i Västra Götaland.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon