Full version: Kvickrot
MariaS
Går som sagt på en trädgårdsutbildning för närvarande. Fick där idag reda på att kvickrot ALDRIG växer på betesmarker. Kvickroten tål nämligen inte avbetning.
Det vill säga, fram med saxen och klipp till: OFTA laugh.gif och det rackarns otyget försvinner laugh.gif laugh.gif

MariaS
zaaritha
Jaha?! Här arrenderar vi ut marken till uppfödare av köttdjur.(Usch)
Men---det finns kvickrot ute på betesmarkerna!
Så--varför?
MariaS
Är du säker på att det är kvickrot i markerna då? Det kan vara "skärgräs" som inte betesdjur äter av. bildar dessutom tuvor i så fall.

MariaS
zaaritha
Jodå--det är kvickrot!
Har eländet i rabatterna också!
inglew
Hej!
Jag har försökt bekämpa kvickrot i en ligusterhäck under flera år genom att klippa och hacka, klippa och hacka. det enda resultatet var att det bredde ut sig ännu mer. Om kvickrot inte växer i vissa betesmarker så finns det nog andra orsaker. Nu har jag bekämpat med roundup tidigt på våren innan häcken slår ut och det har fungerat bra, men bekämpningen måste fortsätta flera år till förmodar jag.
Lycka till!
Inger
AndreasBK
Ta det lite försiktigt med roundup:et bara. Det tar knäcken på det mesta, dessutom ligger det kvar i marken och kan gå ner i grundvattnet.
varför inte ha någon typ av markväv under buskarna? Eller täcka med plast, man måste nog vattna buskarna för hand en del, men inte ens kvickroten lär klara sig utan solljus. Tror man ska låta plasten ligga på i ungefär ett år.

Är det inte så att kvickroten inte klarar konkurrensen med andra grässorter i gräsmattan om man börjar klippa i det? Har hört något liknande själv.
Tesa
Det stämmer nog det där med att det inte växer kvickrot på betad mark och även slåttermark...fast då gäller det att det är tillräckligt betestryck och att man tar flera skördar per säsong på slåttern...och det tar nog några år med dessa förutsättningarna innan det märks..
Tänk efter...hittar man nånsin kvickrot i en gräsmatta som klippts regelbundet?
Sommartorparn
CITAT (Tesa @ 11-10-2004, 12:41)

Klart man inte kan hitta kvickroten då. När den är kortklippt ser den ju ut som vilket gräs som helst! wacko.gif

Men börjar man med att försöka hålla öppen mark runt buskar och träd så blir man varse att den finns. mad.gif
Gossen Ruda
Det är nog så att kvickroten finns där men syns inte pga klippningen. Låter man bli att klippa en bit brukar den sticka iväg och synas.

Det är nog inga problem att använda Roundup under en häck, bara man ser till att inte spruta på häckplantorna. Pensla är bäst där. Sen undrar jag hur det samtidigt kan stanna kvar i marken och nå grundvattnet? Läste nåt liknande någon annanstans. Där stod att glyfosfat binder sig kraftigt till jordpartiklar samtidigt som det är lättrörligt i marken? Nåt är fel. Ingår kanske i förtalskampanjen.
Susanne i Linköping
Nu kan jag inte hålla mig längre. Åke K, du skriver jämt "glyfosfat", men på alla andra ställen jag läst (bl a Monsantos egen info) står det "glyfosat", alltså utan andra f-et. Så det så. tongue.gif
Gossen Ruda
Jag böjer min nacke och ler... Åt mig själv och åt alla andra som inte läst på ordentligt. biggrin.gif Tack för påpekandet. Tur att du inte kunde hålla dig längre.
Maria R
Mm. Jag har också fått lära mig att kvickrot inte tycker om att klippas ner, men som med det mesta får man alltid varierande resultat i teori omsatt till verklighet!
Kirskål tycker inte heller om att klippas, så vill man bli av med denna så klipp! (men funkar det?)

Tänkte på det där med att klippa och hacka- risken är att man hackar sönder rötterna så att det bildas nya små plantor!

Men kvickrotens rötter är inte så hemskt knepiga att gräva bort -annat är det med åkervinda -där kan man snacka om sisyfosarbete! ohmy.gif

Maria R
Tesa
CITAT (Sommartorparn @ 14-10-2004, 16:06)
CITAT (Tesa @ 11-10-2004, 12:41)

Klart man inte kan hitta kvickroten då. När den är kortklippt ser den ju ut som vilket gräs som helst! wacko.gif

Men börjar man med att försöka hålla öppen mark runt buskar och träd så blir man varse att den finns. mad.gif

Jag menar mest så att om man gräver en rabatt i en gräsmatta så finns där sällan kvickrotrötter...iallafall inte här....och jag har stora problem med kvickrot på andra delar av marken jag har att förvalta...så jag o nån borde ha det även i gräsmattan i så fall....
....och så ser vi dessutom att på marker där vi skördat ensilage så växer det inte kvickrot de första åren efter vallbrott..men efter några år med spannmål så är det där igen.....då odlar man vall där igen och slår frekvent så tröttar man ut kvickroten så att det går an att ha spannmål igen utan att behöva spruta med roundup...
Hannele
Kompisen täckte med plast ett par år, nu är kvickroten borta från hennes rabatt.
AndreasBK
CITAT (Gossen Ruda @ 14-10-2004, 22:19)
Det är nog så att kvickroten finns där men syns inte pga klippningen. Låter man bli att klippa en bit brukar den sticka iväg och synas.

Det är nog inga problem att använda Roundup under en häck, bara man ser till att inte spruta på häckplantorna. Pensla är bäst där. Sen undrar jag hur det samtidigt kan stanna kvar i marken och nå grundvattnet? Läste nåt liknande någon annanstans. Där stod att glyfosfat binder sig kraftigt till jordpartiklar samtidigt som det är lättrörligt i marken? Nåt är fel. Ingår kanske i förtalskampanjen.

Markparticklarna kan inte binda hur mycket som helst, förr eller senare åstadkommer man en mättnad som gör att roundep:en vandrar iväg med markvätskan istället.

Jag tycker man ska försöka använda gifter så lite som möjligt, ett ämne som dödar en organism dödar också annat bara mängden blir tillräckligt stor.
Gossen Ruda
[QUOTE]Markparticklarna kan inte binda hur mycket som helst, förr eller senare åstadkommer man en mättnad som gör att roundep:en vandrar iväg med markvätskan istället.[QUOTE]

Du glömmer eller föredrar att förtränga det faktum att ämnet bryts ner snabbt. Därför sker det ingen mättnad under förutsättning att bruksanvisningen följs.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon