Eva Swahn
18-02-2003, 22:54
Nu snor jag allt vad jag hittar av murgröna. Lite här och lite där. Sätter revorna i små vaser i fönstret. Några börjar redan få små nya ljusgröna blad. Nu undrar jag:
1. Är det bra egentligen att flytta in bitar av murgröna från minusgrader ute till det varma köksfönstret?
2. Mår de bra av solen, eller ska jag flytta dem till ett skuggigare fönster?
3. Hur kommer murgrönan att klara av att flytta ut i kylan igen? Ska den vänjas vid uteklimatet när det är dags?
4. Och när är det dags? Så fort tjälen har släppt eller?
5. Hur vill murgrönan ha det om fötterna, vilken är den bästa jorden?
6. Murgrönors rotsystem - hur ser det ut?
Anders zon III
19-02-2003, 01:21
Enligt mina erfarenheter i klimatet här:
1. Det går utmärkt.
2. Sol går bra, men de behöver inte SÅ mycket ljus.
3. När murgrönan vant sig vid inomhustemperaturer måste den avhärdas, tycker det verkar som om det tar längre tid än av t.ex. sommarblommor. Den kan tro att det är höst och kan sluta växa av kalla försommarnätter.
4. De som jag haft i kruka tills det är sommar har vuxit bäst.
5. Mullrik, fuktig jord, men inte våt.
6. Ganska litet i omfång och djup vad jag har sett. Därför behöver de fuktighetshållande och gärna ganska näringsrik jord. Kalk verkar underlätta för den, åtminstone hos mig.
Tack för ett utmärkt tips!
Nu ska jag genast hämta sekatören och ge mig iväg ut och knipsa. Hur långa ska revorna vara?
Samtidigt undrar jag förstås: Finns det fler revor, som lämpar sig att hämta där ute nu???
hälsar Anni
Eva Swahn
19-02-2003, 11:33
Tack Anders,
och vad bra att du är så duktig i murgrönans barnkammare. Synd att du inte kan ha så stor glädje av den själv i Roslagens famn p.g.a. skogsmössens framfart. Men du måtte ändå ha försökt eftersom du vet hur man gör med revor.
Tack än en gång!
Här kommer ett inlägg till ang murgröna. Min erfarenhet är att det går
bättre att få rötter på sticklingarna om man sätter dem direkt i jord med
tex en avklippt PET flaska över, än i vattenvaser.
Driver just nu upp sticklingar jag tog ute i januari.
Lycka till
Anders zon III
19-02-2003, 23:34
Jord är kanske bättre än vatten men det har gått bra nästan alltid med vatten för mig. Mina jordsticklingar glömmer jag alltid att vattna vid nån avgörande tidpunkt, vare sig det är murgröna eller annat...
Anni, sticklingarnas längd spelar inte så stor roll. Har haft från några centimeter till 30 cm. Verkar vara bra om det finns lite "luftrötter" på dem.
Eva, mina skogsmöss är rätt roliga, de gillar att dra ner allt nytt de ser till sina bon. När jag hade satt blå aluminiumremsor bland blåbärsbuskarna för att skrämma bort trastarna, försökte mössen dra ner remsorna i sina gångar men orkade inte långt ner, remsorna stod upp ur marken med tandmärken på nederdelen.
Rätt sött faktiskt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.