jonas_w
Hej, jag undrar om det finns någon vänlig själ som kan tipsa om några några växter som uppfyller dessa två krav:

- Kan köpas någorlunda liten men sen växer till sig och blir ganska stor.. (gärna 2 meter hög och inte för gles)

- Någorlunda tålig och ska helst leva många år... tanken är att den/de ska stå i hyffsat ljust rum..(västläge)

Visst, man kan fråga i blomsterhandeln, men jag är lite rädd att deras svar är inriktade lite på vad dom har hemma och vill sälja...jag har kollat runt lite och funnit att t.ex. paradisträd, benjaminfikus, yuccapalm och drakena skulle kunna vara lämpliga alternativ? Problemet är ju dock att det finns så många sorter av varje så om man kunde få mer detaljerat tips?

Tacksam för svar

mvh Jonas
wolkenkrabber
benjamin fikus funkar bra och är lätt skött, dracenor blir inte så täta och lummiga.
dragonbeauty
Ja benjamin är bra o lättskött, ljust o normal vattning. Fredskalla är en annan mkt bra krukväxt, som blir tätare o större för varje år! "Säger till" när den vill ha vatten också (slokar)! Jag har flera stycken själv. =) Köpte en till häromdagen, närmare en meter hög, på IKEA för 79:- Ett kap...
Lycka till! rolleyes.gif
ejjan
Jag skulle testa svärmors tunga. Jag har ett par gamla exemplar som står på golvet i stora krukor. De tål allt och efter några år blommar de dessutom med lite orkidee liknande vita blommor smile.gif
*Felix matte*
CITAT (dragonbeauty @ 24-09-2004, 18:55)
Köpte en till häromdagen, närmare en meter hög, på IKEA för 79:- Ett kap...
Lycka till! rolleyes.gif

Vilket kap!!!!!
Jag får betala 139 kr för ett litet exemplar med en blomstjälk...

men nu har jag ju ett stort exemplar här hemma som ska få flytta in hos dottern för den tar för stort utrymme.
Skottet som jag tog för ett par år sedan får överta "den gamlas" plats wub.gif
Absolut Lättskött är den biggrin.gif
solan_2
Hej Jonas!
Varför inte satsa på en dracena, den är tålig o tappar inte blad som en benjaminfikus gör ibland.
Eller satsa på garderobsblomma den trivs definitivt i västerfönster.
Jag köpte 2 små plantor på Ikea för ca 1 1/2 år sedan.
Det var 3 grenar på dem då. jag satte dem i ett v.fönster, efter ca 1/2 år
var dom så stora att jag fick köpa pedistaler att sätta dem på. Idag är dom ca 80 cm höga o dom brer ut sig om man inte binder upp dom.
Dom har ca 20 grenar idag.
Dom kräver just inget vatten heller var 3:e v typ o vill ha trångt i krukan.
jag har inte satt om mina än, kanske till våren om det behövs.
TACKSAMMARE BLOMMA FINNS INTE biggrin.gif
MVH Solan
dragonbeauty
Felix matte: Här är den på bild, ikeablomman! Har köpt där förut och det verkar inte vara någon dålig kvalite på dem heller! Suveränt!

jonas_w
Tack för svaren smile.gif

Har redan köpt en liten benjamin, tänkte köpa en till lite större, sen en Fredskalla och sist en Dracena kanske...

Gäller bara att få sambon att gå med på allt huh.gif huh.gif huh.gif
Towanda
På kontor brukar det kunna finnas stora kraftiga växter som ska klara att stå utan så mycket ljus. Titta in på Företagsväxters hemsida under "växter", det kanske kan ge lite inspiration. =)

Mvh,
Lena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon