Full version: Väktare i tornet
annaridell
Har en väktare i tornet, om det är rätt namn. Smala hårda blad och som en spade som det kom småsmå blommor på. Hur sköter man en sån?
Ska det vissna tornet klippas bort???
Kan man få den att blomma på nytt??
Åsa, mälardalen zon 2
Varje rosett blad blommar bara en gång men det brukar oftast komma upp sidoskott som man kan ta till vara på och få att blomma. För mig brukar de oftast dö jag vattnar inte tillräckligt ofta + jag tror inte luften är så fuktig som de vill ha det.

Här är blomsterfrämjandets skötselråd:

Blå tillandsia, Väktaren i tornet - (Tillandsia cyanea, Tillandsia lindenii)

Ursprung: Peru, Ecquador

Skötselråd:
Ljus och temperatur: Ljust, soligt, ej i söder sommartid. Aldrig under 18°C. Vatten och näring: Kalkfritt vatten. Jorden hålles fuktig. Låt jorden torka upp mellan vattningarna. Mycket svag näring eller sk tillandsianäring vår - höst.
Att tänka på: Duscha bladen ofta med näring i vattnet. Höj luftfuktigheten. Planteras om i låg kruka, väl dränerad och helst i en blandning av torv, sand, smulade löv och barr. Förökas med sidoplantor. En blomma i varje strut. Lättodlad, flerårig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon