Full version: Vktare i tornet
annaridell
Har en vktare i tornet, om det r rtt namn. Smala hrda blad och som en spade som det kom smsm blommor p. Hur skter man en sn?
Ska det vissna tornet klippas bort???
Kan man f den att blomma p nytt??
sa, mlardalen zon 2
Varje rosett blad blommar bara en gng men det brukar oftast komma upp sidoskott som man kan ta till vara p och f att blomma. Fr mig brukar de oftast d jag vattnar inte tillrckligt ofta + jag tror inte luften r s fuktig som de vill ha det.

Hr r blomsterfrmjandets sktselrd:

Bl tillandsia, Vktaren i tornet - (Tillandsia cyanea, Tillandsia lindenii)

Ursprung: Peru, Ecquador

Sktselrd:
Ljus och temperatur: Ljust, soligt, ej i sder sommartid. Aldrig under 18C. Vatten och nring: Kalkfritt vatten. Jorden hlles fuktig. Lt jorden torka upp mellan vattningarna. Mycket svag nring eller sk tillandsianring vr - hst.
Att tnka p: Duscha bladen ofta med nring i vattnet. Hj luftfuktigheten. Planteras om i lg kruka, vl drnerad och helst i en blandning av torv, sand, smulade lv och barr. Frkas med sidoplantor. En blomma i varje strut. Lttodlad, flerrig.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon