Hannele
Manchurisk valnötsträd, Juglans mandshurica, kommer att bli 10 meter!
""Rikligt med välsmakande små valnötter"!! smile.gif
Jag skulle bara hämta mina lökar på Botaniska,
lite höstväxter blev det också.
ejjan
Lycka till med ditt träd! Jag brukar också komma hem med annat än det som var tänkt, men det är väl tjusningen med det hela smile.gif . Min syster har planterat ett valnötsträd och fick veta att man ska ta bort löven under (de bildar nån gas) och kasta dem, dock inte på komposten.
Cilla
Grattis Hannele, bra impulsköp! MINST 10 meter högt och brett ska det nog bli på ditt berg...

Det är ett härligt träd, aromatiska vackra blad. Kan det vara oljan i bladen som kan störa markväxterna kanske? Jag tänker nog låta min valnöt få mullen av sina blad, för trädet kan jag inte tänka mig att bladen är skadliga.
Hannele
Trädet mår bra efter första vintern och sommaren. sleep.gif
Fortfarande inte mycket större än så här.
Betty
Hittade detta på nätet:
CITAT
Juglans mandshurica, Manchurisk valnöt
Valnötter innehåller garvsyra som också tränger ner i marken. Detta gör det svårt att odla andra växter under ett valnötsträd. De unga skotten på Manchurisk valnöt är lätt håriga liksom de spetsiga 3-4 cm långa frukterna, vilket skiljer denna art från den vanliga valnöten, Juglans regia, som har helt släta frukter. Alla valnötsarter har en vacker lysande gul höstfärg. Manchurisk valnöt har sitt ursprung, som namnet avslöjar, i Manchuriet, Korea och Norra Kina. Kan bli upp till 20 m i vårt klimat, alltså något mindre än vanlig Valnöt.
Christer i Falköping
Jag läste att hela trädet har ett gift i sig, som effektivt dödar andra växter. Även rötter från ett borttaget träd utsöndrar detta giftet lång tid efter borttagandet. Men inte hindrar det mig från att vilja ha ett ändå biggrin.gif Grattis till ditt impulsköp som du gjorde förra året!
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon