|
*Felix matte*
24-09-2004, 22:25
Läs!Tack gode!
Som f.d. kriminalvårdare säger jag detsamma!! Tack och lov och vilken lycka för familjen. Det första jag tänkte på när jag hörde om detta var givetvis den stackars psykologen Bering. Mvh Fenja
Anki på Öland
24-09-2004, 22:44
Det var skönt att se att han levde!!! Anki
netaave
24-09-2004, 23:04
Himlars vad skönt! Svt skulle sända hela natten för att bevaka jakten på rymlingarna, de ska vara i Örebrotrakten på väg söderut.
zaaritha
24-09-2004, 23:39
Glad o tacksam för att gisslan klarade sej! Men--hur mår de anhöriga till rymlingarna?!? De--har ju inget ont gjort, men de måste väl(?) må dåligt?
Smekajsa
25-09-2004, 07:04
Det var skönt att han var vid liv
med tanke på vad det var för folk som hade tagit honom
som gisslan
inga änglar precis.....................
Fialotta
25-09-2004, 07:33
Så skönt att han var vid liv! Hoppas dom nu får tag i bovarna, fattar inte att det kunde hända IGEN
kristerh
25-09-2004, 10:58
Bra att det snart är över för den här gången , polisen verkar veta var de befinner sig  men som vanligt är bodström oskyldig och tänker inte avgå, han skyller på att han inte kan påverka kriminalvården... jag trodde att han var huvudansvarig som justitieminister och därmed talar om för kriminalvården vad som gäller. Kan bara konstatera att politiker är ett släkte för sig, vad som än händer är de oskyldiga och skyller på någon annan eller tillsätter en utredning som skall hålla på så länge att man glömer vad som hänt innan utredningen är klar krister
netaave
25-09-2004, 11:02
STACKARN, HAN HAR JU TYDLIGEN STUCKIT FRÅN RYMMARNA GENOM ATT SIMMA ÖVER EN SJÖ. BRRR...
Jag tycker att det här "syndabockstänkandet" med att Bodström ska avgå är ganska bedrövligt. Han är en kompetent och intelligent människa som säkert har lika mycket att tillföra som någon annan som ska ersätta honom. Inget förändras ju eller blir bättre för att man "hänger" någon, det är lika tillfredsställande som att pinka på sig ungefär: Först är det varmt och skönt en stund, men sedan.................. Det kommer alltid att finnas klienter inom kriminalvården som är tillräckligt desperata för att bruka våld för att komma i frihet. Problemet som borde fokuseras på är väl hur man löser detta på något vettigt sätt i stället?!!! Mvh Fenja
dragonbeauty
25-09-2004, 16:55
Fenja, jag håller med dig helt och hållet. Jag tycker Bodström sköter sitt jobb bra. Men jag vill inte att han beslutar att det ska byggas ett superfängelse här i Östersund...huuu...
wolkenkrabber
25-09-2004, 17:28
CITAT (dragonbeauty @ 25-09-2004, 17:55) Fenja, jag håller med dig helt och hållet. Jag tycker Bodström sköter sitt jobb bra. Men jag vill inte att han beslutar att det ska byggas ett superfängelse här i Östersund...huuu...  ääh han får gäran bygga det här i norrland så dom riktigt plågas kalla snöiga äckliga vintrar mitt i ingenstans, typ 20 min till nrmaste riktiga stad, östersund e ju typ en köping eller nått sen om de bygga här hamnar det på en ö sen e de blåsigt och regning här med ingen skulle vilja hamna på fängelse hära, bättre en de hotell som kallas för fängelser i nuläget
andreas i uppsala
25-09-2004, 17:42
dragonbeauty
25-09-2004, 17:53
Ja man skulle bygga det mitt på fjället, då klarar dom sig inte långt, rymmarna! Borde vara självklart att det ligger långt från all bebyggelse...
*Felix matte*
25-09-2004, 21:24
Bygg Superfängelset uppe på Kebnekaise  inte många som frivilligt tar sig ut från ombonad tillvaro som de numera har i fängelserna. Två vägar ut... Nr1... mot Narvik.. där väntar inga enkelrum med TV & dator. Norrmännen ser inte med blida ögon på förbrytare Ingen oxfile till söndagmiddag där inte.  och där har de poliskår med större resurser än vi i Svedala. Nr2... mot Kiruna... vi är ena tuffingar och här slinker ingen obemärkt förbi  Här inkvarteras bovarna i Snöigloos...frost i näshåren.. Tv & Dator!!???... finns ju ingen elström där Jag välkomnar Bodströms bygge.
men hallå förstöra den vackra naturen känns ju synd men man kanske kan kamoflera det så att de inte syns
*Felix matte*
25-09-2004, 21:38
Ja det kan jag hålla med om. Men... vi kan väl kamouflera bygget med en hel drös fjällbjörkar om vi är nog många så får vi säkert ihop mängd som räcker
Det bästa skulle väl vara att bygga ett fängelse i en stor sjö uppe i norrland. På sommaren så måste de simma där ifrån, och det kan de inte, för att sjön ska ha en radie på 3 mil eller mer, och på vintern så kommer de inte därifrån heller, då det nämligen så att det är mörkt och kallt jämt och vem vill rymma från ett fängelse där de får mat, och har utepromenader(  ) och som ligger norr om polcirkeln. På sommaren(om de skulle lyckas rymma) så skulle de lätt plockas upp av polisen igen, då det är ljust jämt och flera mil från bebyggelse, och på vintern så går det praktiskt taget inte att rymma, p.g.a. kyla och att de inte ser något p.g.a. att det är mörkt(och vem är så dum att den försöker att rymma i sådana förhållanden?)... Om de inte har mobiltelefoner, datorer(med internet), någon sorts radio som har både sändare och mottagare eller kan skrika riktigt högt, så kan de inte komma ut därifrån!
*Felix matte*
25-09-2004, 21:52
Alex! Hallå!!! Hur bygger man ett fängelse i en sjö???? Det måste väl finnas en Ö i sjön... eller hur? Jag vet inte om vår största har någon Ö (skäms..men bara liite) TORNETRÄSK
Ja... det såg jag som en självklarhet, men i.o.f. så behöver man ju inte någon ö heller, man får ju bygga allt under vattnet!
Luft får man ovan ytan, genom pumpar, som pumpar ner syrerik luft, och pumpar upp luft full med koldioxid.
Fördelen med detta är väl den att det är i princip omöjligt att komma därifrån, problemet är väl det att det blir klurigt även för personalen att komma därifrån, det blir då stora transportkostnader.man får komma dit med ubåt genom dubbel ingång där första porten först öppnas, ubåten åker in, porten stängs, sedan så suger man ut vattnet och pumpar in luft, och till sist så uppnar man ingången till fängelset. På detta sätt får alla transporter skötas till och från fängelset, vilket blir väldigt säkert, men tyvärr dyrt...
*Felix matte*
26-09-2004, 05:55
Nja  ... jag tror nog att det blir nog säkert om man bygger bunkern "på andra sidan Torneträsk"... alltså dit inga vägar går. Personalen kan transporteras med helikopter.. humanare för dem att få vistas med nästippen ovan ytan.
kristerh
27-09-2004, 09:22
CITAT (Fenja @ 25-09-2004, 17:47) Jag tycker att det här "syndabockstänkandet" med att Bodström ska avgå är ganska bedrövligt. Han är en kompetent och intelligent människa som säkert har lika mycket att tillföra som någon annan som ska ersätta honom. Inget förändras ju eller blir bättre för att man "hänger" någon, det är lika tillfredsställande som att pinka på sig ungefär: Först är det varmt och skönt en stund, men sedan..................
Mvh Fenja Jag vet inte om jag vill kalla det för syndabockstänkande men han är ju trots allt högste ansvarig och har haft möjlighet under sina år som minister att påverka utformningen av kriminalvården eller? Har han inte lyckats under de år han har suttit så tycker jag att han gjort sitt. Visserligen tycker jag att det kanske är lite fegt att avgå men han har ju visat att han inte vill något annat än att snacka (som de flesta politiker) Det vore kul att höra en politiker säga: jag har gjort fel och tänker åtgärda det genom att...Dessutom verkar de ha kommit på att fängelserna är fullproppade nu efter allt som hänt, jag har hört varningar i media om att fängelserna är proppfulla i flera år nu krister
Jag lekte självklart bara med tanken, men visst skulle det vara säkert  och dessutom, kan något vara tillräkligt säkert? och om de är under vattnet, så skulle jag inte tro att de kan använda mobiltelefoner, med tanke på att jag inte tror att radiovågor kan komma igenom vattnet, och dessutom, finns det någon täckning mitt ute i ödemarken torneträsk? Jag ser många fördelar med att bygga ett fängelse under vatten, även om jag fortfarande bara leker med tanken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|