Jag har provat! - och det gick jättebra att odla västeråsgurka på friland!
Petade ner fröna i våras och de började gro. Det var ju en kall försommar, ja hela sommaren var lite kylig. Men bladen växte!
Gick och tänkte att jag borde göra ett stöd för gurkorna att klättra på, men fick liksom inte tummen ur...
Sommaren gick och jag tittade lite förstrött på det gröna bladverket. Längst ut i spetsarna växte några små pluttiga gurkor. Jag skyllde på den kyliga sommaren och tänkte att jag får försöka igen nästa sommar. Det blir inga gurkor i år.
Så en dag var jag och dottern ute och rensade i landet. (Hon är två år och rycker upp både morotsblast och ogräs med samma frenesi...) Jag lyfter på några långa rankor och döm om min förvåning när jag känner att de är jättetunga!
Det fanns jättefina stora västeråsgurkor under alla slingriga rankor. Dom hade jag inte sett!
Så jag och dottern plockade gurkor så det stod härliga till!
Lade in ca 3 kg i första omgången, så nu har vi smörgåsgurka som räcker ett tag. *mums* Vi hade säkert kunnat lägga in lika mycket till, men vi har ätit dem som "vanlig" gurka och det har varit jättegott!
Vad rik man känner sig när man får plocka in grönsaker från sin trädgård! Så pröva du att så på friland och se om du blir lika överraskad som jag blev!