Som rubriken lyder: Kan man ha torvblock för att bygga upp en "vanlig" rabatt, eller blir jorden sur av torven?
Blomstertanten
25-09-2004, 08:59
Jag skulle tro att det går bra i en vanlig rabatt, men du kanske inte ska sätta växter som vill ha kalkrik jord precis vid kanten.
Har gjort två rabatter med hjälp av torvblock i år så jag får väl se hur det har gått nästa år.
Lycka till !
Det går i o f sig bra om man isolerar torven med en plastremsa och inte planterar kalkälskare alldeles intill kanten. Men om man nu har kalkälskare sedan i den rabatten, så är det lite bortkastad med en fin torvkant.... kan du inte ta murblock eller slipers e.d.?? Vitsen med torvkant är annars just att den generar sur miljö där de annars kinkiga surjordväxterna trivs bra.
Helen B
25-09-2004, 09:10
Jag gjorde en torvrabatt förra året och mina växter trivs alldelses utmärkt där. Jag har vårlökar, rosor, humle, gräs,klematis,rudbeckia, höstanemoner, silverarv m.m och det växer som tusan
Lycka till!
Anledningen till att jag vill använda torvblock är jag inbillat mig att det är hyfsat enkelt att bygga upp en liten terassering eller "mur" med de om det skall vara svängt.
Där finns idag ingen rabatt men det sluttar ut mot gräsmattan och jag vill bygga en halvcirkel som ansluter mot sluttningen vilken sedna fylls med jord och planteras i.
Har jag fel om jag tror att det är "lättbyggt" med torvblocken?
Skall jag köpa sågade eller naturella?
Hur högt kan man bygga för att inte jordtryck och/eller tjäle skall knuffa ut dem?
Det är jättelätt att bygga med torvblock!!! En vanlig handsåg och så "gerar" du blocken så de passar ihop och bildar en halvcirkel eller vad du nu vill. Men lägg inte skarven på varandra utan gör som om du skulle mura en tegelmur, halv-om-halvt. Köp sågade, de är lättare att "mura" snyggt med. Och så "spikar" du muren med kraftiga bambupinnar så den inte rasar så lätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.