hej
jag sådde frö av karamellilja (pardancanda..nåt) i våras, köpte från impecta.
de har vuxit fint och har nu (!) tänkt börja blomma. eftersom det börja bli kyligare så bar jag idag in krukan i växthuset. så mkt har jag förstått att de ej är härdiga (zon3 bor jag) och måste alltså in över vintern. men hur skall de övervintras??
såvitt jag vet skall de unedr sommaren bo soligt och inte alltför blött?
/k
I Impecta katalogen står att Karamelliljan ( Pardancanda norrisii) är härdig zon 3-4. Men kan du inte gräva ner en del i trädgården och testa och förvara några i ett svalt utrymme som inte fryser, torrt och låta dom vissna ner. Nästa vår gräver du ner dom. Det var en snygg lilja, den fick jag lust att prova, var det svårt?? Men inte blir det en lök, utan vanliga rötter??
Åsa, mälardalen zon 2
25-09-2004, 16:15
Vet inte om Impectas zonangivelser stämmer, jag sådde karamellilja för några år sedan och planterade ut plantorna på olika ställen i trädgården för att se var de trivdes. Tror det var 2st som överlevde första vintern, tyvärr dog de andra vintern och ingen av dem var villig att blomma hos mig.
Karamelliljan är en släkting till iris och får liknande tjocka jordstammar.
zaaritha
25-09-2004, 22:06
Har fått frö av karamellilja, hur gör jag?
Ska jag så inne i kruka nu--eller till våren?
Kan jag så dem ute direkt till våren?
Har ej erfarenhet av växten!
Åsa, mälardalen zon 2
25-09-2004, 22:57
Jag sådde i feb-mars har jag för mig i vanlig bostadsvärme ingen kallstratifiering och liknande behövdes. Har för mig att det tog 1-2månader innan de flesta av fröerna hade grott.
Tack för tips, den är så vacker så den ska jag prova nästa år.
hej
jag minns inte exakt när jag sådde mina frön. kan ha varit i april, borde startat tidigare...men allt blev litet sent pga växthusbyte. hur som helst så följde jag impectas anvisningar och de grodde snällt nästan alla fröna. jag hade dem på fönsterbrädan, där det var ganska varmt. de har vuxit fint under sommaren men först nu bär de knopp...
jag har inte undersökt huruvida de får lök eller vanliga rötter.
jag hoppas de vill blomma nu trots de flyttat in i växthuset...de var så fina på bilden, och lite annorlunda!
/k
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.